Merrild Professional bliver en del af verdens største kaffehus

Merrild Professional bliver en del af verdens største kaffehus Den 6. juli 2015 fusionerer kaffehusene D.E MASTER BLENDERS 1753 (Merrild Professional & Douwe Egberts) og Mondelēz kaffedivision og bliver dermed verdens største kaffehus. Navnet bliver JACOBS DOUWE EGBERTS. På det danske marked betyder det, at den ny virksomhed ikke længere må eje Merrild-brandet.

JACOBS DOUWE EGBERTS (JDE) bliver med fusionen verdens største pure-play-kaffehus, hvor kaffe og te udgør hele omsætningen. Til sammenligning kan nævnes Nestlé, hvor omsætningen af kaffe udgør 16 %. JDE er til stede på 80 markeder i Europa, Asien og Amerika og får efter fusionen en portefølje, som omfatter nogle af de mest kendte mærker i verden: Jacobs, Douwe Egberts, Gevalia, Café Noir, Pickwick, Karat, Senseo, Tassimo, Kenco & Prima.

I Danmark opererer JDE på detailmarkedet samt på det professionelle marked, som er alle de steder, kaffen drikkes udenfor hjemmet.

Farvel til Merrild-mærket
EUs konkurrencelovgivning kræver, at JACOBS DOUWE EGBERTS skal frasælge Merrild-mærket på detailmarkedet, da man ellers vil opnå en for høj markedsandel. På det professionelle marked fortsætter den gode Merrild-kaffe, men den skifter navn til D.E.

Merrild blev skabt i Danmark i 1964. Men allerede i 1976 blev Merrild købt af hollandske Douwe Egberts, som siden 1753 har indkøbt, ristet og markedsført kaffe til det europæiske marked. Ud over Merrild har virksomheden ejet brands som Cafe Noir, Piazza D’Oro, Senseo og Pickwick.

På det danske marked har Douwe Egberts leveret kaffeløsninger til det professionelle marked gennem selskabet Merrild Professional siden 1983. Selskabet Merrild Professional skifter navn til Jacobs Douwe Egberts Professional; i daglig tale JDE Professional.

Nyt navn, samme kaffehus, mere at byde på
"Professional-organisationen er den samme, og alle kundeaftaler fortsætter uændret. Og bortset fra, at Merrild-kaffen kommer i nye poser, sker der intet med de kendte produkter”, fastslår salgsdirektør Lars Vinther Petersen.”Vi har udviklet på Merrild-kaffen i 39 år, så den passer til danskernes smag – og det fortsætter vi med, blot i andet navn. Dertil kommer, at vi får langt mere at byde på – blandt andet kan vi også tilbyde Gevalia og Karat – og internationale brands som Tassimo og Maestro Lorenzo”.

Markedsleder i Danmark
JDE Professional bliver Danmarks største kaffehus på det professionelle marked med 856 millioner kopper kaffe, te & kakao til danske virksomheder, hoteller, sygehuse, skoler, caféer, tankstationer og meget mere. Med det nye bagland får JDE Professional optimale muligheder for løbende at udbygge sin førerposition på markedet med Danmarks største serviceorganisation, flere individuelle kaffeløsninger til virksomheder og organisationer – og ikke mindst med mange flere brands.

”Vores mål er at levere kaffeløsninger til alle – uanset virksomhedens størrelse og individuelle ønsker”, siger salgsdirektør Lars Vinther Petersen. "På internationalt plan har vores moderselskab sat barren højt med et mål om at servere 5000 kopper kaffe i sekundet. Med vores førerposition på det danske out-of-home-marked er vi klar til at gøre vores til, at det lykkes“.

For yderligere information kontakt gerne: Marketing Manager Frank Rachlitz på +45 5358 8473

• Drikkevarer

• Hovedstaden

JDE Professional er danmarks førende leverandør af kaffeløsninger til det private og offentlige med over 15.000 kunder og danmarks stærkeste service team. Vi rister og sælger nogle af de bedste mærker som Gevalia, Café Noir, Karat, Senseo, Tassimo, Douwe Egberts og Piazza d'Oro sant Pickwick te.

JDE Professional er et resultat af fusionen mellem Merrild Professional (DE Master Blenders 1753) og Mondelez kaffe division, der har skabt verdens største rene kaffehus.

Frank Rachlitz

Pressekontakt Marketing Manager Marketing and communication +4553588473