Kendt kunstner indtager ikoniske tårne

En stor kærlighed til København og ønsket om at skabe kunst fra et nyt perspektiv har fået kunstner og meddommer i DR’s program ’Danmarks bedste portrætmaler’ Simone Aaberg Kærn til at installere sig i to tårne på Søtorvet.

Normalt er de to ikoniske tårne på Søtorvet blot til pynt – og det var de også indtil for nylig. Men nu er de blevet indtaget af en kunstner, som udfolder et kreativt projekt i de 150 år gamle ’byskulpturer’. Kunstneren hedder Simone Aaberg Kærn. Hun har netop været aktuel som meddommer i programmet ’Danmarks bedste portrætmaler’ og er desuden kendt for sit portræt af statsminister Anders Fogh Rasmussen. Derudover er hun pilot og københavner med en stor kærlighed til byen, hvilket kunstprojektet tager afsæt i.

”Jeg er født og opvokset her, og byen betyder alt for mig. Det er mit bjerglandskab, og jeg har ofte mentalt fløjet hen over tagene og set byen fra tagrendehøjde,” fortæller Simone Aaberg Kærn.

Netop ideen om at afbillede byen fra en ny vinkel var årsagen til, at kunstneren landede i tårnene.

”Jeg drikker ofte formiddagskaffe på café Kaffesalonen på den modsatte side af søen i København, og herfra kan jeg se disse fantastiske tårne og spir, som jeg mange gange har tegnet. Så en dag tænkte jeg: ’Jeg skal da op i de tårne, sidde og kigge over byen og tegne den. Så bliver jeg lykkelig’,” fortæller kunstneren øverst fra tårnet, hvor der kun lige er plads til at sætte en stol.

Fælles kærlighed til København

Fra tanke til handling var ganske kort. Simone Aaberg Kærn fandt ud af, at det var Jeudan, der ejede bygningen. Så hun skrev en mail til virksomheden og bad om at få lov til at ’låne’ tårnene i nogle måneder. Svaret var ja. For firmaet, som ejer over 200 ejendomme i København, så et perfekt match mellem kunstprojektet og firmaets grundværdier; nemlig kærligheden til hovedstaden og de smukke, historiske bygninger, som findes her.

"Tårnene var igennem en gennemgribende renovering for et par år siden. Det gav mening at stille vores unikke rammer til rådighed for Simone, der nu har mulighed for skabe kunst til glæde for alle, der holder af byen,” fortæller marketing- og kommunikationsdirektør i Jeudan, Line Gadegaard Rasmussen.

Simone Aaberg Kærn har nu udfoldet sig kreativt næsten dagligt i tårnet de sidste par måneder og nyder processen. Nogle af hendes kunstværker kan allerede ses på hendes instagramprofil ’tegner_i_taarnet’.

”Ingen ved, hvad det skal blive til. Jeg har lov til bare at kigge ud – se og sanse verden – prøve at notere det, der kommer ind. Uden nogen krav. Det er en vild gave for en kunstner,” konkluderer hun.

Ud over muligheden for at udvikle sin kunst tilfører kunstprojektet også Simone Aaberg Kærn en ekstra indsigt af både biologisk og antropologisk karakter. Fra tårnene får hun samtidig indblik i byboernes bevægelsesmønstre og dyrelivet omkring Søerne, der ændrer sig i løbet af dagen og med vejrforholdene.

Læs mere om Jeudan på www.jeudan.dk

Fotos, tegninger og film er til fri afbenyttelse. Fotos er taget af Henrik Larsen og film af Flicker.

Kontakt: Simone Aaberg Kærn på tlf. 50 50 18 07 / mail simone@aaberg-kaern.dk eller

Kommunikationskonsulent i Jeudan, Marianne Sommer på 41 99 01 19 / mail msr@jeudan.dk

• jeudan
  • kunstner
  • inden for voldene
  • københavn fra oven
  • københavn fra et nyt perspektiv
  • dyreliv
  • historiske bygninger
  • kunstnerprojekt
  • kaffesalonen
  • søerne
  • dyreliv ved søerne
  • traffik ved søerne
  • pilot
  • tårne
  • kærlighed til københavn
  • byen
  • søtorvet
  • simone aaberg kærn

• Hovedstaden

Jeudan er Danmarks største børsnoterede ejendoms- og servicevirksomhed. Koncernen investerer i og driver større kontor-, bolig- og detailejendomme primært i Storkøbenhavn. Desuden tilbyder Jeudan et bredt udbud af ejendomsrelaterede rådgivnings-, service- og bygningsydelser. Strategien sigter mod fortsat vækst og lønsomhed baseret på kerneværdierne ordentlighed, dygtighed og tilgængelighed. Koncernen beskæftiger 400 medarbejdere.

Marianne Sommer

Pressekontakt Kommunikationskonsulent Kommunikation & Presse 4199 0119