Danskerne sløser med rejseforsikringen

Det sker desværre alt for ofte, at vi danskere undlader at forsikre os, inden vi drager ud i verden. Hele 6,2 procent tager chancen, viser en rundspørge foretaget af Jysk Rejsebureau. Skulle uheldet være ude, kan det blive rigtig dyrt at få hjælp. Det oplevede en dansker for nylig.

360.000 kroner. Så meget kostede det en 47-årig mand at vende hjem til Danmark efter at have tilbragt fem måneder på et hospital i Filippinerne. Manden havde været så uheldig at køre galt på motorcykel – og havde ingen rejseforsikring, der kunne dække hans hospitalsudgifter. I første omgang sendte familien ham penge, men deres opsparing slap hurtigt op, og den afkræftede mands eneste chance for at overleve var hjemtransport til Danmark med ambulancefly. En dyr affære, eftersom læger også skulle flyve med. Hjælpen kom fra uventet side, da det lykkedes en kvinde, der ikke kendte manden, at indsamle pengene via en facebookgruppe. Manden er nu kommet hjem til Danmark, men facebookgruppen fortsætter indsamlingen – for der er stadig hospitalsregninger på Filippinerne, der mangler at blive betalt. Det lyder måske som en skræmmehistorie af værste skuffe, men det er det desværre ikke. Og overraskende mange danskere løber hvert år risikoen for at havne i lignende situationer. En undersøgelse foretaget af Jysk Rejsebureau blandt 1.798 danskere viser nemlig, at 6,2 procent aldrig køber rejseforsikring.

Vi er uopmærksomme
Det kan der være flere grunde til. En af dem er formentlig, at vi tidligere under rejser i Europa ikke behøvede bekymre os om rejseforsikring, mener Niels Amstrup, der er direktør for Jysk Rejsebureau. ”Jeg tror, at vi i Danmark er vant til at rejse meget – også der hvor vores gule sygesikringskort dækker – at vi ikke altid er opmærksomme på, at der faktisk er en usynlig grænse for, hvor man er rimelig dækket uden at foretage sig noget,” forklarer han. Samtidig påpeger han, at vi i stigende grad bestiller vores billetter på nettet – hvor man ikke automatisk bliver bedt om at tage stilling til den slags. ”Det kan også være en del af årsagen, men jeg synes nu, at de fleste online bureauer gør opmærksom på dette.” Det er især de helt unge mellem 15 og 24 år, der sparer på forsikringerne, viser undersøgelsen. Hele 10 procent i denne aldersgruppe rejser uden at være dækket, skulle uheldet være ude. “Hvis du ikke har råd til at forsikre dig, så har du ikke råd til at rejse endnu,” lyder konklusionen fra Jysk Rejsebureaus direktør, der jævnligt oplever, at de rejsende havner i penible situationer: ”Vores kunder rejser ud, hvor asfalten ender og søger mod eventyr gennem aktive rejser, så desværre kommer de også på hospitalet og bliver bestjålet,” siger Niels Amstrup og tilføjer: ”Jeg håber ikke, at nogen bevidst tager chancen og rejser uden forsikring. For det er simpelthen tarveligt over for de pårørende.”

Hver 12. dansker får brug for hjælp
Det sker faktisk ret ofte, at vi danskere får brug for hjælp, når vi er ude at rejse. Hos Gouda, der er et af landets største rejseforsikringsselskaber, er det hver 12. af deres kunder, der gør brug af den forsikring, de har købt inden afrejsen.
 ”Det kan være alt fra alvorlige skader til forsinket bagage,” fortæller Henrik Iding, der er skadechef hos Gouda Rejseforsikring.
 ”De hyppigste grunde til, at folk bruger af deres rejseforsikring er først og fremmest sygdomsrelaterede skader – som er alt fra dårlig mave til længere hospitalsindlæggelser. Herefter er det sygdomsafbestilling, bortkommen bagage eller tyveri af bagage, tandbehandling og til sidst bagageforsinkelse,” forklarer skadechefen. Gouda bliver ind i mellem kontaktet af Udenrigsministeriet, der vil tjekke, om eksempelvis bevidstløse personer har købt forsikring hos dem. Det er den eneste service, som Udenrigsministeriet kan tilbyde nødstedte, da de ikke kan dække sygdomsudgifter.

Dit land redder dig ikke
Den 47-årige dansker der kom til skade i Filippinerne, fik den hjælp, som Det Danske Konsulat i Filippinerne kunne give ham – nemlig at betale hospitalsregningerne ved at få bemyndigelsen over hans konto. Da den stod tom, blev regningerne sendt videre til familien i Danmark. Konsulatet hjalp endda med at indsamle penge via lokale velgørenhedsorganisationer, men det er dog yderst sjældent, at man er så heldig, mener Søren Vøhtz, der er kontorchef for Udenrigsministeriets Borgerservice. Man kan som udgangspunkt nemlig ikke regne med hjælp fra den danske stat ”Desværre er der ikke så meget, vi kan gøre. Vi har simpelthen ikke hjemmel til at betale for hjemturen,” udtaler han til Folketidende.dk og påpeger samtidig vigtigheden af, at man får tegnet en rejseforsikring. I den 47-årige mands tilfælde hjalp Borgerservice, så langt de kunne – hvilket blandt andet var at give familien et økonomisk overblik over situationen. Det siger lidt om det omfang af problemer, man kan havne i – hvis man tager chancen og rejser uden forsikring.

Hvilken rejseforsikring skal du vælge?
Det varierer fra rejse til rejse og afhænger blandt af:
1) Hvor skal du hen i verden?
2) Hvor længe skal du være væk?
3) Hvad skal du lave på din rejse?
Derudover er der flere niveauer, hvorpå du kan forsikre dig. Er det en aktiv rejse med f.eks. bjergbestigning eller surfing, bør du købe en udvidet eller ekstra forsikring, der også dækker dig, hvis der opstår uheld i forbindelse med disse aktiviteter. Se blandt andet hvordan Gouda Rejseforsikring dækker dig når du rejser. Eller kontakt dit lokale rejsebureau og få hjælp og rådgivning til rejseforsikringer.

Hvad dækker det blå sygesikringsbevis?
Du kan gratis på borger.dk bestille det blå sygesikringsbevis. Dette kan du bruge, når du rejser eller opholder dig i mindre end et år i et EU-land, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz. Skulle du være så uheldig at havne på hospitalet, vil du med det blå sygesikringsbevis være sidestillet med borgerne i det europæiske land, du rejser i. I visse lande betaler man selv for behandling eller medicin, så det er vigtigt, at du undersøger, hvordan du er dækket, inden du rejser af sted. Du kan stadig bruge det gule sygesikringsbevis på lige fod med det blå, men pr. 1. august 2014 kan du ikke længere bruge det gule som rejseforsikring i udlandet.

• forsikring
  • sikkerhed
  • rejseforsikring

Jysk Rejsebureau åbnede i Århus i 1984 og har i dag mere end 60 ansatte. Vi har kontorer i Århus, Aalborg og Herning.

Vi skræddersyer årligt ca. 20.000 eventyrlige rejser til hele verden. Vores dygtige rejsekonsulenter, der har rejst i mere end 127 lande tilsammen. At rejse på egen hånd er din chance for at komme helt tæt på de kulturer og lande, som du besøger. Sådan rejser vi selv, og det bliver vi ved med. For det er ofte der, hvor asfalten ender, og vejene bliver til stier, du får de største oplevelser.