Elever planter JYSK-skov i HimmerLand

Onsdag 10. april 2024 blev HimmerLand-resortet i Farsø en nyplantet skov rigere, da 37 nyslåede træplantere fra JYSKs elevuddannelse satte lige så mange træer i jorden for at fejre begyndelsen på deres uddannelse.

Den allerførste til at plante et træ i den nye JYSK-skov var dog ikke en elev. Det var nemlig Jørgen Olsen, der tilbage i 1992 grundlagde den elevuddannelse, som i dag årligt klæder omkring 150 unge mennesker på til en karriere i detailbranchen.

For ham, der i 1980 blot var JYSK-grundlægger Lars Larsens medarbejder nummer 11, var det en særlig ære at få lov at sætte det første træ i jorden.

”Jeg er meget stolt over at få lov til at plante det første træ i JYSK-skoven. Det betyder meget for mig, fordi jeg var med til at grundlægge uddannelsen tilbage i 1992. Symbolikken i at plante noget, der kan vokse sig større, er for mig et tydeligt billede på, hvordan vores mange fantastiske JYSK-elever gennem årene har udviklet sig. Ligesom de små træer vokser de unge mennesker jo også, og det motiverer mig stadigvæk efter snart 44 år i JYSK,” siger Jørgen Olsen.

Alt i alt har han haft flere end 5.000 elever forbi JYSK Academy, som elevuddannelsen officielt hedder i dag.

Drømmer om karriere i JYSK

Onsdag eftermiddag blev der plantet 37 træer i HimmerLand, som nu udgør den voksende JYSK-skov.

En af de elever fra hold 136, der fik lov at markere sin begyndelse på uddannelsen, var Malene Toft, som kommer fra Støvring.

”Det er en stor ære, at vi er det første elevhold, der får lov til at plante vores egne træer i JYSK-skoven. Som en del af vores uddannelse er vi på undervisningsophold to gange om året i HimmerLand, og det er megasejt, at vi fremover kan spejle os i vores træers udvikling,” siger Malene Toft, der drømmer om at gøre karriere i JYSK.

Planen er, at også hold 137 og de kommende hold af elever får lov at plante træer, når de kommer på deres første skoleophold i HimmerLand. HimmerLand sponsorerer træerne og de jordstykker, der bruges til de omkring 150 nye træer om året.

Vigtig synliggørelse af elevuddannelsen

Med flere end 100 butikker i Danmark og flere end 3.300 butikker globalt har JYSK hele tiden brug for nye medarbejdere. Ikke mindst elever, som vil dygtiggøre sig inden for detailbranchen, hvor der generelt er rift om medarbejderne.

Derfor var plantningen af JYSK-skoven også en vigtig synliggørelse af elevuddannelsen for Line Knudsgaard Hvid, der er Training & Education Manager hos JYSK.

”Vores nuværende President & CEO, Rami Jensen, begyndte selv som JYSK-elev i butikken i Esbjerg, og i dag står han i spidsen for vores i alt 31.000 medarbejdere i hele verden. Det er en fantastisk rollemodel at have i vores virksomhed, ikke mindst for de meget ambitiøse og dygtige elever, som hele tiden er med til at udvikle JYSK, ligesom vores elevuddannelse er med til at give dem mulighed for at udvikle sig både personligt og fagligt,” siger Line Knudsgaard Hvid.

Fakta

• 40 elever fra JYSK plantede 10. april 2024 et træ hver på HimmerLand-resortet som en markering begyndelsen på deres uddannelse.
  • Fremover får alle nye JYSK-elever også lov til at plante et træ i JYSK-skoven.
  • Den allerførste til at plante et træ var Jørgen Olsen, der tilbage i 1992 grundlagde JYSKs elevuddannelse, som i dag årligt klæder omkring 150 unge mennesker på til en karriere i detailbranchen.
  • Alt i alt har JYSK Academy uddannet flere end 5.000 elever.

Med over 3.300 butikker og webshops i 48 lande har JYSK altid et godt tilbud og kompetent service i nærheden, uanset hvordan kunderne ønsker at handle.