Borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard, og President & CEO i Lars Larsen Group, Jesper Lund.

Pressemeddelelse -

JYSK, Lars Larsen Group og ILVA underskriver forpligtigelse på grøn mobilitet i Aarhus

Selskaberne JYSK, Lars Larsen Group og ILVA understøtter nu officielt Aarhus Kommunes mål om at blive CO2-neutral i 2030. De tre selskaber har alle underskrevet Klimaalliancen Aarhus’ Commitment Paper.

CO2-udledning fra transport og mobilitet er en af de største udfordringer, når Aarhus Kommune skal nå byrådets målsætning om CO2-neutralitet i 2030. Derfor har en arbejdsgruppe under Klimaalliancen Aarhus, med fokus på grøn mobilitet, udarbejdet et Commitment Paper, som sætter fokus på og forpligter de underskrivende virksomheder til at igangsætte handlinger for at reducere deres udledning fra transport og mobilitet.

”Med vores grønne agenda og med hovedsæder i Aarhus har vi mange medarbejdere, der hver dag transporterer sig både til og fra byen. Derfor bakker vi naturligvis op om kommunens grønne målsætning. Med vores underskrift tilslutter vi os officielt og forpligter os på at omstille vores personbilsflåde til flere emissionsfrie køretøjer over tid. Dermed er vi sammen med det øvrige erhvervsliv med til at sætte fokus på konkrete handlinger, som styrker den grønne omstilling i Aarhus Kommune nu og i fremtiden,” lyder det fra President and CEO i Lars Larsen Group, Jesper Lund.

Som eksempler på grønne transport-tiltag har JYSK, Lars Larsen Group og ILVA alle etableret ladestandere til el-biler ved hovedkontorerne i Aarhus, og i finansåret 2022 er 74 procent af de nye firmabiler i JYSK enten hybrid- eller elbiler. Samtidig er det muligt at lade sin elcykel op på arbejdspladserne hos JYSK og Lars Larsen Group.

”Vi arbejder allerede aktivt med at blive mere bæredygtige, så derfor giver det rigtig god mening for os at tilslutte os Klimaalliancen Aarhus’ tiltag, så vi sammen med andre virksomheder og organisationer i kommunen kan inspirere hinanden og bidrage til en koordineret grøn indsats på transportområdet til gavn for os alle,” siger Jesper Lund.

Gennem en årlig afrapportering følges der op på implementeringen af Commitment Paper i de tilsluttede virksomheder og organisationer.

Link til Commitment Paper: https://www.aarhus.dk/media/77949/commitment-paper.pdf

JYSK er en international boligkæde med skandinaviske rødder, som gør det let at indrette alle rum i ethvert hjem samt haven.

Med over 3.200 butikker og webshops i 48 lande har JYSK altid et godt tilbud og kompetent service i nærheden, uanset hvordan kunderne ønsker at handle.

Grundlægger Lars Larsen åbnede sin første butik i Danmark i 1979. I dag beskæftiger JYSK 30.000 medarbejdere.

JYSK er en del af familieejede Lars Larsen Group med en omsætning på 44,0 milliarder DKK i finansåret 2021/22. JYSKs omsætning var på 36,2 milliarder DKK i finansåret 2021/22.

Åse Andersson

Pressekontakt Communications Director +45 30 101 101

Med over 3.300 butikker og webshops i 48 lande har JYSK altid et godt tilbud og kompetent service i nærheden, uanset hvordan kunderne ønsker at handle.