Download JYSK Annual Report 2018/19 herunder.

JYSK leverer flot resultat efter begivenhedsrigt år

175 nye butikker og stor tilgang af kunder betød, at den samlede omsætning i JYSK i seneste regnskabsår voksede til 28,32 milliarder kroner, mens EBIT-resultatet landede på 3,26 milliarder kroner.

40-års jubilæum, åbningen af den første JYSK-butik i Irland og beslutningen om at fusionere de to forretningsenheder JYSK Nordic og DÄNISCHES BETTENLAGER er blot nogle af de markante begivenheder, der satte sit præg på JYSK i seneste regnskabsår.

Et år, hvor JYSK også måtte tage afsked med stifter Lars Larsen.

”Når jeg ser tilbage på regnskabsåret 2018/19, må jeg konstatere, at det på både godt og ondt har været et af de mest begivenhedsrige år i JYSKs historie,” siger President og CEO, Jan Bøgh.

Stigende omsætning

Han kan glæde sig over, at det væksteventyr, som Lars Larsen grundlagde i 1979, stadig udvikler sig positivt, og at omsætningen steg med 6,3 procent til 28,32 milliarder kroner, mens EBIT-resultatet endte på 3,26 milliarder kroner.

”Det var forventet, at resultatet ville blive en smule lavere end i forrige regnskabsår. Det skyldes blandt andet meget store lønstigninger i Central- og Østeuropa, samt væsentligt højere distributionsomkostninger både i forhold til transporten fra lager til butik og direkte distribution til kunderne,” siger Jan Bøgh og fortsætter:

”Samtidig har vi foretaget meget store investeringer. Både i form af IT, der skal sikre, at JYSK er blandt de bedste, når det gælder muligheder for online shopping, og i form af åbningen af et nyt distributionscenter i Bozhurishte i Bulgarien, etablering af rekordmange nye butikker og åbningen af JYSK i Irland.”

Over forventning

Netop åbningen af Irland i april er gået over al forventning, og antallet af kunder oversteg forventningerne markant.

”Åbningen i Irland var noget helt specielt. Både fordi den fandt sted den 2. april på 40-årsdagen for JYSKs grundlæggelse, men også fordi Irland var det sidste større marked i Europa uden JYSK-butikker. Desværre blev åbningen i Irland også den sidste landeåbning for vores grundlægger, som vi mistede i august. Den store opmærksomhed, vi oplevede i forbindelse med Lars Larsens bortgang, var rørende og viste tydeligt, hvor stort et aftryk han satte på Danmark,” siger Jan Bøgh.

Stor opgave

Han slår samtidig fast, at JYSK vil arbejde ufortrødent videre mod at nå Lars Larsens vision om 5.000 butikker på verdensplan.

Blandt andet ved at sikre en vellykket integration mellem de to forretningsenheder JYSK Nordic og DÄNISCHES BETTENLAGER.

”Det er en fusion mellem to solide enheder med gode resultater og dygtige medarbejdere. Det ændrer dog ikke på, at det er en meget stor opgave, og der skal investeres både tid og penge i sammenlægningen i de kommende år. Blandt andet skal vi have sammenkørt vores IT-systemer,” siger Jan Bøgh.

Nye muligheder

Han hæfter sig dog mere ved, at sammenlægningen giver mange nye muligheder.

”Landene under DÄNISCHES BETTENLAGER har været præget af et sortiment tilpasset det tyske marked. Ved at tilbyde kunderne i blandt andet Italien, Frankrig og Spanien endnu mere skandinavisk design kan vi forhåbentlig løfte opfattelsen af JYSK og øge tempoet for ekspansion i de lande,” siger Jan Bøgh.

På trods af at JYSK den 19. august mistede sin grundlægger, Lars Larsen, bliver der nemlig ikke skruet ned for investeringerne.

”Vores nye bestyrelsesformand Jacob Brunsborg, har igennem mange år været en del af alle større beslutninger vedrørende JYSK. Derfor har Lars Larsens bortgang heller ikke betydet, at vi ændrer kurs eller sætter tempoet ned,” siger Jan Bøgh.

JYSK er en international butikskæde med skandinaviske rødder, der sælger alt til boligen. Den første butik åbnede i Danmark i 1979, og i dag har JYSK over 2.800 butikker og 23.000 medarbejdere i 52 lande. I Tyskland og Østrig hedder butikkerne Dänisches Bettenlager – i resten af verden JYSK. JYSK er ejet af familien bag Lars Larsen Group, der står bag en række virksomheder med en samlet omsætning på 31,6 milliarder DKK. JYSKs omsætning er på 28,32 milliarder DKK.

Åse Andersson

Pressekontakt Communications Director +45 30 101 101

Anders Græsbøll Buch

Pressekontakt Communications Consultant +45 23 20 55 67
Martin Sodemann

Pressekontakt Communications Consultant +45 26778155

Med over 3.400 butikker og webshops i 48 lande har JYSK altid et godt tilbud og kompetent service i nærheden, uanset hvordan kunderne ønsker at handle.