JYSK på jagt efter fremtidens stjernefrø

JYSK på jagt efter fremtidens stjernefrø

Halvdelen af butikscheferne i JYSK begyndte deres karriere som elever i virksomheden, og netop nu søger JYSK efter fremtidens medarbejdere.

”Det er helt afgørende for de unge, at vi ikke blot tilbyder en god uddannelse, men også gode muligheder for at fortsætte i virksomheden og gøre karriere i JYSK efter endt elevtid.”

Det fortæller uddannelsesansvarlig i JYSK, Jørgen Olsen, der i snart 27 år har været overordnet ansvarlig for elevuddannelsen hos JYSK.

En uddannelse, der veksler mellem praktikophold i butikkerne og undervisning, på Himmerland Golf & Spa Resort, hvor eleverne bor under deres skoleophold.

I den periode har han oplevet, at unge bliver mere utålmodige og gerne vil gøre karriere hurtigt.

Det stiller store krav til både elevuddannelsen og ledelsen i JYSK.

”Vi får heldigvis rigtig mange dygtige og engagerede elever ind på vores uddannelse. Det er unge mennesker, der gerne vil hurtigt frem i livet, og derfor er det vigtigt for JYSK, at vi hele tiden udvikler vores elevuddannelse, så der er muligheder nok for dem, der kan og vil. Det gør vi blandt andet ved at oprette specielle talenthold for de allerdygtigste, så vi sikrer, at alle bliver udfordret fagligt og personligt under hele uddannelsen," fortæller Jørgen Olsen.

Store muligheder

Han understreger samtidig, at det er vigtigt at vise, at JYSK også tør satse på eleverne efter endt uddannelse.

”I sidste ende handler det jo ikke om, hvad man siger, men hvad man gør. Halvdelen af butikscheferne i JYSK Danmark begyndte selv som elever i JYSK. Det samme gælder for distriktscheferne, og også i den øverste ledelse er der medarbejdere, der begyndte som elever,” forklarer Jørgen Olsen.

Han understreger, at der også er internationale muligheder for de elever, der gerne vil udfordre sig selv i en helt ny kultur.

”Lige nu har vi adskillige tidligere elever, som har valgt at prøve kræfter med en karriere i udlandet. Aktuelt er der tidligere elever, der arbejder i blandt andet Norge, Dubai og Irland, ligesom vi netop har haft en tidligere elev i Thailand for at hjælpe med at åbne den første JYSK-butik der,” siger Jørgen Olsen.

Vigtigt fællesskab

Uanset om man foretrækker Dubai eller Danmark, er det dog afgørende, at alle elever har en god oplevelse og har lyst til at fortsætte i JYSK efter endt elevtid.

”Fællesskab og det at være en god kollega fylder meget i JYSK, og ud over at give rum og mulighed for at få opfyldt sine drømme fokuserer elevuddannelsen i JYSK også meget på fællesskab og det sociale samvær. Både under skoleopholdene og ude i butikkerne,” siger Jørgen Olsen.

Han glæder sig over, at mere end 70 procent af de elever, der bliver uddannet i JYSK, efterfølgende fortsætter i virksomheden.

JYSK er en international butikskæde med skandinaviske rødder, der sælger alt til boligen. Den første butik åbnede i Danmark i 1979, og i dag har JYSK over 2.700 butikker og 23.000 medarbejdere i 51 lande. I Tyskland og Østrig hedder butikkerne Dänisches Bettenlager – i resten af verden JYSK. JYSK er ejet af den danske købmand Lars Larsen, der står bag en række virksomheder med en samlet omsætning på 29,9 milliarder DKK. JYSKs omsætning er på 26,636 milliarder DKK.

Åse Andersson

Pressekontakt Communications Director +45 30 101 101

Anders Græsbøll Buch

Pressekontakt Communications Consultant +45 23 20 55 67
Martin Sodemann

Pressekontakt Communications Consultant +45 26778155

Med over 3.400 butikker og webshops i 48 lande har JYSK altid et godt tilbud og kompetent service i nærheden, uanset hvordan kunderne ønsker at handle.