I dag findes GRS-certificering primært på polyester og bomuld. Næsten alle JYSKs pyntepuder er GRS-certificeret, også MALVA, AGERTIDSEL og HORNFIOL (foto), som består af 100% genbrugt, post-consumer polyesterfyld.

JYSK som virksomhed opnår certificering inden for genanvendte materialer

JYSK har igennem flere år solgt GRS-certificerede produkter med genanvendte materialer, og med en GRS-certificering som virksomhed sætter boligkæden nu øget fokus på arbejdet.

JYSK har taget et markant skridt videre i arbejdet med at øge mængden af genanvendte materialer til boligkædens produkter.

JYSK som virksomhed har nemlig opnået Global Recycled Standard-certificering (GRS), hvilket vil sige, at JYSK lever op til GRS’s krav til bl.a. dokumentation af genanvendte materialer.

Global Recycled Standard er en international, frivillig standard, som verificerer genanvendte materialer og sikrer sporbarhed fra den lokation, hvor materialerne genanvendes, til det endelige produkt. For at sikre sporbarheden skal alle led i leverandørkæden certificeres, herunder også JYSK som virksomhed.

“GRS-certificeringen af JYSK som virksomhed er et vigtigt skridt på vejen til at tilbyde vores kunder flere produkter lavet helt eller delvist af genanvendte materialer. Vi har i en række år haft genanvendte materialer i alt fra pyntepuder til glasvaser, og med certificeringen sikrer vi en endnu højere grad af sporbarhed og dokumentation for materialerne,” siger Peter Andsager, Executive Vice President for Purchasing i JYSK.

500 GRS-certificerede varer

JYSK har allerede over 500 GRS-certificerede varer i sortiment på tværs af varegrupper, og næste skridt bliver at opstille en decideret målsætning for området.

”Vi har stor tiltro til GRS som en grundig og pålidelig certificering. Når vi markedsfører, at et produkt indeholder genanvendte materialer, skal vi være helt sikre på, at materialerne rent faktisk er genanvendte. Det er en kompleks procedure at kontrollere det i hele sin forsyningskæde, men GRS-systemet hjælper os med det, og vi kan drage fordel af deres arbejde og kontrolsystem,” siger Lars Ringtved Nielsen, Compliance and Quality Director i JYSK.

En vigtig grund til, at JYSK har valgt GRS, er, at standarden omfatter flere og flere materialer, såsom polyester og bomuld. Det gør certificeringen relevant for JYSK, som har et bredt sortiment af forskellige produkter.

Flere produkter af genanvendt materiale

At øge mængden af genanvendte materialer i produkterne er en del af JYSKs arbejde med bæredygtighed, og antallet af produkter, der helt eller delvist er fremstillet af genanvendte materialer, er generelt stigende.

“Udover de GRS-certificerede varer, som bærer GRS-logoet, har vi også mange andre produkter, som indeholder en eller anden procentdel af genanvendt materiale. For os er lidt genanvendt materiale bedre end intet genanvendt materiale, også selvom de produkter ikke bærer GRS-logoet. Vi kan nemlig stadig bruge vores GRS-certificering som virksomhed til også at sikre sporbarheden på det materiale,” siger Peter Andsager.

HVAD ER GRS?

• Global Recycled Standard (GRS) er en international, frivillig standard, der verificerer genanvendte materialer og sikrer sporbarhed i forsyningskæden.
  • GRS stiller også sociale og miljømæssige krav. Derudover må kemikalier med potentiale for at være skadelige ikke anvendes i GRS-certificerede produkter.

JYSK er en international boligkæde med skandinaviske rødder, som gør det let at indrette alle rum i ethvert hjem samt haven.

Med over 3.200 butikker og webshops i 48 lande har JYSK altid et godt tilbud og kompetent service i nærheden, uanset hvordan kunderne ønsker at handle.

Grundlægger Lars Larsen åbnede sin første butik i Danmark i 1979. I dag beskæftiger JYSK 30.000 medarbejdere.

JYSK er en del af familieejede Lars Larsen Group med en omsætning på 44,0 milliarder DKK i finansåret 2021/22. JYSKs omsætning var på 36,2 milliarder DKK i finansåret 2021/22.

Åse Andersson

Pressekontakt Communications Director +45 30 101 101

Anders Græsbøll Buch

Pressekontakt Communications Consultant +45 23 20 55 67
Martin Sodemann

Pressekontakt Communications Consultant +45 26778155

Med over 3.400 butikker og webshops i 48 lande har JYSK altid et godt tilbud og kompetent service i nærheden, uanset hvordan kunderne ønsker at handle.