"Det er en ny og bredere rolle for mig i JYSK, men jeg kan trække på min tidligere erfaring både fra Indkøb i JYSK samt CEO i SENG,” siger Martin Amstrup Bang.

Ny EVP for Indkøb vil optimere det, der gør JYSK unik

Et godt tilbud, kompetent rådgivning og skandinavisk design er blandt de elementer, som ifølge ny EVP i JYSKs indkøbsafdeling, giver JYSK en stærk position i markedet.

Efter fem år som CEO i SENG vendte Martin Amstrup Bang tilbage til JYSK i februar 2023 for officielt at overtage posten som Executive Vice President (EVP), Purchasing per 1. september 2023.

”Jeg har været en del af JYSK halvdelen af mit liv, så da jeg vendte tilbage efter fem år, føltes det lidt som at komme hjem,” siger 46-årige Martin Amstrup Bang.

Martin Amstrup Bang trådte første gang ind ad døren hos JYSK i 2001, hvor han startede som Assistent i Indkøb. Ser man bort fra en ganske kort afstikker til Silvan i 2006, har karrieren udfoldet sig i JYSK frem til 2018, hvor Martin stillede sig i spidsen for SENG, der ligesom JYSK er en del af Lars Larsen Group.

At tegne retningen

Martin Amstrup Bang ser frem til at stå i spidsen for indkøbsafdelingen og samtidig få mulighed for at præge JYSKs overordnede retning qua sin rolle som EVP.

”Jeg glæder mig til at skabe resultater i samarbejde med mine kolleger og til at influere den overordnede retning. Det er en ny og bredere rolle for mig i JYSK, men jeg kan trække på min tidligere erfaring både fra Indkøb i JYSK samt CEO i SENG,” siger han.

En af de opgaver, som står først for, er etableringen af en såkaldt new normal i indkøbsafdelingen.

”Det har været nogle turbulente år med corona, inflation og krig og derfor vanskeligere at styre både varestrømme og priser, end hvad vi har været vant til. Nu skal fokus være at skabe et stærkt samarbejde på tværs af hele afdelingen ud fra en ny baseline,” siger han.

JYSK er den optimale kombination

Et godt tilbud er grundlæggende i JYSK. Men ifølge Martin Amstrup Bang er det kombinationen af en god pris, rådgivning samt vores skandinaviske produkter og kultur, der gør JYSK rigtig stærk og resulterer i en unik position i markedet.

”Det er den optimale kombination, og vi skal blive ved med at optimere både kvalitet og æstetik og bringe en premium-kontekt ind i JYSK – vi skal skrue lidt på lækkerhedsknappen. For det er kombinationen, der adskiller os fra konkurrenterne. Vi præsenterer en hel butiksoplevelse, ikke kun billige varer,” siger han.

Martin Amstrup Bang fremhæver den forandring, der er sket i Homeware-produktkategorien som et eksempel på den udvikling, han gerne vil understøtte og udbrede yderligere.

”Der er sket en udvikling i JYSK fra at tilbyde primært brugsorienterede varer til i højere grad at repræsentere skandinavisk design og dekoration. Vareeksponeringen er blevet anderledes. Der er fokus på temaer, varerne er pakket ud og stillet pænt op. Varerne koster det samme, men der er mere fokus på æstetik frem for praktik alene. Det skal vi dyrke,” siger han.

Bæredygtighed skal omfavnes

De fleste bæredygtighedsindsatser med relation til JYSKs produkter og leverandørkæde er forankret i indkøbsafdelingen, og ligesom i resten af JYSK er fokus på området stort.

”Jeg ser ikke bæredygtighed og den relaterede lovgivning som en byrde. Vi skal omfavne det. JYSK er en stor og ansvarlig aktør – vi leverer selvfølgelig, hvad der forventes af os. Samtidig mener jeg også, det er det rigtige både etisk og kommercielt. Vi skal være proaktive blandt andet ved at opbygge robuste systemer, der kan håndtere data fra vores leverandørkæde. Datahåndtering er vigtig, for vi skal kunne dokumentere på alle leder og kanter – og vi har mange data i Indkøb,” siger Martin Amstrup Bang.

Karriere

• 2023: Executive Vice President, Purchasing, JYSK
  • 2018: CEO, SENG
  • 2013: Purchasing Director, Indoor & Outdoor furniture and homeware, JYSK
  • 2006: Regional Head of Sales, JYSK
  • 2006: Category Manager, SILVAN
  • 2003: Category Manager, JYSK
  • 2001: Purchasing Assistant, JYSK
  • 1998: Sales & Marketing Coordinator, AL-KE

Blå bog

• Født i Hjørring i Nordjylland i 1977.
  • Bor i Aarhus-forstaden, Skåde, sammen med sin hustru, Anne Mette, der også arbejder i JYSK, hvor parret også traf hinanden. Sammen har de to drenge på 10 og 12 år.
  • Martin Amstrup Bang beskriver sig selv som et familiemenneske. Som professionel fremhæver han omhyggelig, ambitiøs og kommerciel som kendetegnende for hans person.

JYSK er en international boligkæde med skandinaviske rødder, som gør det let at indrette alle rum i ethvert hjem samt haven.

Med over 3.300 butikker og webshops i 48 lande har JYSK altid et godt tilbud og kompetent service i nærheden, uanset hvordan kunderne ønsker at handle.

Grundlægger Lars Larsen åbnede sin første butik i Danmark i 1979. I dag beskæftiger JYSK 30.000 medarbejdere.

JYSK er en del af familieejede Lars Larsen Group med en omsætning på 44,0 milliarder DKK i finansåret 2021/22. JYSKs omsætning var på 36,2 milliarder DKK i finansåret 2021/22.

Åse Andersson

Pressekontakt Communications Director +45 30 101 101

Med over 3.400 butikker og webshops i 48 lande har JYSK altid et godt tilbud og kompetent service i nærheden, uanset hvordan kunderne ønsker at handle.