"Jeg er i første omgang ved at lave en måling af vores drivhusgasudledning, som skal være en rettesnor for vores strategi og vise os, hvor vi skal fokusere vores indsats,” siger Sam Harrington.

Sustainability Manager skal drive bæredygtig omstilling i JYSK

JYSK skruer op for arbejdet med bæredygtighed med ansættelsen af Sam Harrington som Sustainability Manager. Hans job bliver at styrke den bæredygtige forandring yderligere i alle dele af JYSK.

At arbejde med bæredygtighed er ikke nyt for JYSK. Men nu sætter virksomheden et øget fokus på bæredygtighed inden for alle dele af forretningen.

”JYSK har allerede nedbragt energiforbruget per butik med LED-belysning og moderne, energieffektive distributionscentre. Vi har reduceret vores mængde af affald, anvendt mere bæredygtige råmaterialer og meget mere. Men der skal mere til, og målet om at blive mere bæredygtig er en vigtig del af vores fremtidige strategi,” siger Communications & CSR Director Rune Jungberg Pedersen.

JYSK har derfor oprettet en ny stilling og ansat en Sustainability Manager til at drive forandringerne.

Små ændringer med stor effekt

Sam Harrington er oprindeligt fra USA, hvor han arbejdede 10 år som medejer af en startup-virksomhed, der producerer biomaterialer.

I 2016 flyttede han til Danmark for at arbejde som Senior Manager of Sustainable Packaging for LEGO i Billund, før han kom til JYSK i april 2020.

”Det, der gør det spændende at arbejde for en stor, international virksomhed som JYSK, er, at vi kan lave små forandringer, der får stor effekt, når det bliver ganget op med vores hundredevis af butikker og millioner af produkter. En lille forandring, der minimerer mængden af affald eller sparer energi, kan hurtigt løbe op i mange menneskers miljøpåvirkning i hele deres levetid,” forklarer Sam Harrington.

Med sin baggrund som ingeniør har Sam Harrington en datadrevet tilgang til at vurdere, præcis hvor JYSK skal lave de største forandringer.

”Vi er rigtig gode til at måle de finansielle aspekter af vores forretning, men vi skal være bedre til at måle på vores miljømæssige aftryk. Derfor er jeg i første omgang ved at lave en måling af vores drivhusgasudledning, som skal være en rettesnor for vores strategi og vise os, hvor vi skal fokusere vores indsats,” siger Sam Harrington.

Sam Harrington havde første dag på JYSKs internationale hovedkontor i Brabrand den 29. april 2020.

JYSK er en international butikskæde med skandinaviske rødder, der sælger alt til boligen. Den første butik åbnede i Danmark i 1979, og i dag har JYSK over 2.900 butikker og 23.000 medarbejdere i 51 lande. I Tyskland og Østrig hedder butikkerne Dänisches Bettenlager – i resten af verden JYSK. JYSK er ejet af familien bag Lars Larsen Group, der står bag en række virksomheder med en samlet omsætning på 34,7 milliarder DKK. JYSKs omsætning er på 28,32 milliarder DKK.

Åse Andersson

Pressekontakt Communications Director +45 30 101 101

Anders Græsbøll Buch

Pressekontakt Communications Consultant +45 23 20 55 67
Martin Sodemann

Pressekontakt Communications Consultant +45 26778155

Med over 3.400 butikker og webshops i 48 lande har JYSK altid et godt tilbud og kompetent service i nærheden, uanset hvordan kunderne ønsker at handle.