Beboerne skaber fremtidens løsninger i 3B

Boligforeningen 3B har inviteret beboerne med helt ind i den politiske beslutningsproces gennem såkaldte opgavegrupper, der skal arbejde med bestemte udfordringer og finde løsninger på dem.

- Vi er overbeviste om, at vi får de bedste løsninger ved at have beboerne med i processen. Det er dem, som mærker udfordringerne i hverdagen, så de har en meget konkret tilgang til dem. Vi i organisationsbestyrelsen har godt af at få et frisk syn på tingene ude i virkeligheden, siger 3B’s formand, Steffen Morild.

Det danske beboerdemokrati er unikt. Her er det repræsentanter for beboerne, der vælger den øverste ledelse – organisationsbestyrelsen. Og det er så organisationsbestyrelsen, der sætter retningen for boligforeningen. Inspirationen til opgavegrupperne er hentet fra en lignende ordning i Gentofte Kommune.

En fremtid med sidegevinster
Første opgavegruppe er allerede i mål. Den har fundet en løsning på, hvordan det bliver nemmere at flytte internt i 3B.

- Jeg er ekstremt glad for resultatet. Egentlig var målet at få nogle nye regler, der gav flere muligheder for vores beboere for at flytte internt i 3B, men en sidegevinst ved hele processen har været en model, der nu visualiserer reglerne. Vi har nemlig lavet et såkaldt udlejningshjul, der gør det meget nemmere at forstå reglerne. Det tegner godt for fremtiden, og jeg er sikker på, at opgavegrupperne er den helt rigtige vej at gå, siger Steffen Morild.

Resultatet er guld værd
Ud over beboerne kan foreninger og eksterne personer også inviteres med i opgavegrupperne, men beboernes deltagelse er vigtig.

- Vi kan se fra Gentofte Kommune, at opgavegrupper – naturligt nok – giver et større ejerskab blandt borgerne. Men samtidig bliver løsningerne også bedre forankret i virkeligheden, og de to ting er guld værd for os, siger Steffen Morild.

En opgavegruppe er midlertidig og afsluttes, når opgavegruppen har lavet et bud på en løsning. Derefter nedlægger organisationsbestyrelsen opgavegruppen, så der kan laves en ny.

Det er organisationsbestyrelsen, der løbende bestemmer, hvilke opgavegrupper der nedsættes, og det er stadig formelt organisationsbestyrelsen, der tager den endelige politiske beslutning på baggrund af opgavegruppens indstilling.

• boligforeningen 3b
  • samskabelse
  • gentofte kommune
  • udlejning
  • beboer
  • beboerdemokrati

Boligforeningen 3B er en almen boligforening, som udvikler, bygger og administrerer boligområder. Vi har ca. 12.000 lejeboliger i 80 forskellige afdelinger i Storkøbenhavn – og mange nye boliger på vej.

3B ejer selv sine ejendomme, som omfatter meget forskellige boligformer: højhuse, rækkehuse, seniorboliger, ungdomsboliger, plejeboliger, skæve boliger til hjemløse samt erhvervslejemål.

Vi er gået i gang med en helt ny strategi ”3B - Sammen mod 2020”, hvor visionen er sammen at skabe levende og mangfoldige fællesskaber. Vi vil samtidig være nærværende, ordentlige og nyskabende.

3B er en non-profit organisation med rødder i både socialfilantropien og fagbevægelsen. En af vores kongstanker er, at der skal være boliger for alle i Storkøbenhavn.

Omdrejningspunktet for foreningen er beboerdemokratiet med en organisationsbestyrelse, der er valgt blandt 3B’s beboere, og lokale afdelingsbestyrelser, der også er valgt blandt beboerne.

3B står – som den øvrige almene sektor – over for store forandringer, hvor det centrale er at udvikle vores drift og service, så den er effektiv og matcher fremtidens krav og forventninger. Vi er derfor netop nu ved at skabe en ny decentral og robust organisering af driften – bakket op af en stærk central administration.

3B har et godt udgangspunkt for at gennemføre disse forandringer med en organisation med dygtige medarbejdere, stærke værdier, der udspringer af en lang historie, en solid økonomi og et stærkt samarbejde med KAB.