Delehusene er Årets Byggeri

Studieboliger med indbygget integration, centralt på Frederiksberg for 2.859 kr. om måneden. Det er Delehusene – Frederiksberg Forenede Boligselskabers (FFB) nyeste boligafdeling og det første byggeri efter det såkaldte Venligbolig Plus koncept, udviklet af ONV Arkitekter og We Do Democracy.

I hver bolig bor to studerende eller to flygtninge, der deler køkken og badeværelse. Boligerne er små, men der er gode fællesrum, der indbyder til samvær og netværk – og det er nødvendigt, for boligafdelingen er også et integrationsprojekt: Hver studerende er mentor for en flygtning.

De gode intentioner er lykkedes
Ved overrækkelsen af prisen sagde Scott Hollingsworth, formand for dommerkomiteen, bl.a.:

”Årets Byggeri er en samfundspris, som gives til et byggeri, der kan mere, end man kunne forvente. Det kan Venligbolig Plus konceptet. Det har en integrationsvinkel, som med fordel kunne gentages andre steder. Og det er et fleksibelt byggesystem, der kan anvendes mange steder. Det har en enorm værdi.”

Laurits Roikum, formand for FFB var glad for prisen.

”I FFB er vi stolte af at have været med til at skabe Delehusene. De unge, der flyttede ind for kun 14 dage siden, viser at de gode intentioner er lykkedes: Naboskab og fællesskabet blomstrer allerede,”

Et fantastisk bidrag til Frederiksberg
Prisen deles af alle parter bag byggeriet. Bygherre, kommune, arkitekter, ingeniører, entreprenør og underleverandører. På vegne af Frederiksberg Kommune, der har haft en stor aktie i udviklingen af byggeriet, trådte borgmester Simon Aggesen på talerstolen.

”Delehusene er et nyt, fantastisk bidrag til Frederiksberg. Et bidrag der både sikrer billige boliger til studerende og bedre integration. Jeg vil gerne takke alle parter bag og naboerne for et fantastisk samarbejde, og jeg ser frem til at høre om beboernes erfaringer i denne spændende nyskabelse i byen,” sagde borgmesteren.

Om Delehusene
41 boliger på Roskildevej 54, Frederiksberg • Bygherre Frederiksberg Forenede Boligselskaber • Byggeforretningsfører KAB • Arkitekt ONV Arkitekter, Vega Landskab, 2+1 • Entreprenør BM Byggeindustri • Ingeniør Ølgaard Ingeniør.

• ffb
  • frederiksberg kommune