KAB og Vild Med Vilje vil få biodiversiteten til at blomstre

KAB underskriver tirsdag den 26. november en ambitiøs partnerskabsaftale med foreningen Vild Med Vilje. Med aftalen kan de mange boligorganisationer i KAB-fællesskabet få skræddersyet hjælp til at omdanne ubrugte græsarealer til vildere natur, rig på fugle og insekter.

Der bliver længere og længere mellem den velkendte summen fra vilde bier og synet af flaksende sommerfugle. En ny aftale mellem KAB og foreningen Vild Med Vilje skal nu være med til at øge biodiversiteten og give de hårdt prøvede insekter levesteder blandt boligorganisationerne i KAB-fællesskabet.

”I KAB vil vi meget gerne understøtte boligorganisationerne og beboerne i KAB-fællesskabet i at bidrage til klima- og biodiversitetsdagsordenen. Til sammen er der mange tusinde kvadratmeter græsplæne i KAB-fællesskabet, der ligger ubrugt hen – det bliver til rigtig meget græsslåning. Derfor er det helt oplagt – og ret ligetil – at boligafdelingerne kan beslutte at lave nogle af de mange kvadratmeter om til rig og vild natur, hvor biodiversiteten får meget bedre betingelser. Vi skal passe på naturen, arterne og grundvandet. Og skabe nogle nye og spændende arealer i boligområderne. Derfor er vigtigt for os at arbejde for et bæredygtigt hovedstadsområde. Det er samtidig en naturlig del af det samfundsansvar, vi meget gerne tager på os som almen boligadministrator,” siger Sanne Kjær, kundedirektør i KAB.

Insekternes tilbagegang skyldes især tab af levesteder, fastslår et globalt studie, der blev publiceret i tidsskriftet Biological Conservation tidligere i år.

Aftalen med Vild Med Vilje går ud på, at de enkelte boligorganisationer i KAB-fællesskabet kan få besøg af virksomheden Habitats, der analyserer og kommer med anbefalinger til hvor og hvordan, boligorganisationen kan skabe levesteder for insekter og fugle.

”Det er helt fantastisk og stærkt af KAB, at de har blik for at skabe mere interessant natur og dyreliv på udearealerne i de enkelte boligafdelinger og samtidig skabe et bedre miljø for beboerne. Sommerfugle, der flakser rundt, og vilde blomster giver bare glæde i dagligdagen, og så kan en rigere natur jo også være vigtig for mennesker – for eksempel ved at binde kulstof, sikre bestøvning, håndtere regnvand eller skabe afslappende og lærerige udemiljøer.
Mange virksomheder har en strategi for klima men ikke nogen for biodiversitet, og derfor er det vigtigt, at en stor spiller som KAB går ind i kampen for biodiversitet – ikke på bekostning af beboerne men i samspil med beboerne. Kampen handler både om at skabe flere levesteder men også åbne folks øjne for problemstillingen med færre arter nationalt og globalt.,” siger Rasmus Vincentz, medlem af bestyrelsen og administrator i Vild Med Vilje.

Det vilde gør godt
En af de boligorganisationer, der allerede har meldt sig og vil begynde et samarbejde med Vild Med Vilje og Habitats, er Arresø Boligselskab.

”Vi vil rigtig gerne være et grønt boligselskab og gøre noget for klima, miljø og dyr. Vi har en masse grønne områder rundt omkring, og i en enkelt boligafdeling har vi allerede nogle bakker, hvor det gror vildt. Det fungerer rigtig godt, og det kunne være en idé også at arbejde med vild natur i de andre boligafdelinger, vi har. Man bliver jo også helt glad af at gå rundt blandt blomster i alverdens farver – det er hyggeligt,” siger Susan Egede, formand for Arresø Boligselskab.

Hver enkelt boligafdeling i Arresø Boligselskab kan nu få besøg af Habitats og dermed en analyse af de grønne udearealer og hjælp til en rig og vild natur.

Kontaktoplysninger for interviews:

Sanne Kjær, kundedirektør i KAB, tlf.: 24 91 41 71