Lave renter kommer beboere i almene boliger til gode

Der er lige nu gang i danmarkshistoriens største bølge af konverteringer af realkreditlån, melder Nordea Kredit, og KAB-fællesskabet ridder med på den.

Det er måske de færreste, der bruger sommerferien på at tænke på realkreditlån. Men de lave renter - på især 30-årige lån med fast rente – har fået danskerne op af hængekøjen og ned i banken, lyder det fra Nordea Kredit til Børsen.

Der er indtil nu opsagt lån for 178 milliarder kroner i 2019, og KAB er også med på den nuværende konverteringsbølge.

”Vi kigger løbende på kurser og renter for at se, om der er penge at spare ved at konvertere lån. Derfor har vi selvfølgelig fulgt markedet nøje i takt med, at renten bare er fortsat nedad,” siger Jens Elmelund, administrerende direktør i KAB.

I skrivende stund har KAB konverteret 106 lån i 2019, og i ca. 40 procent af tilfældene kommer gevinsten beboerne i KAB-fællesskabet til gode. Det tal dækker nemlig over de såkaldte frivillige, ustøttede lån, hvor besparelsen ryger tilbage til boligafdelingerne. De resterende 60 pro-cent er de statsstøttede lån, og dem får beboerne ikke noget ud af i de her tilfælde. Der går konverteringsgevinsten til staten.

”Men vi har konverteret frivillige, ustøttede realkreditlån de seneste 8 år, så også på den front har vi haft fokus på huslejen i lang tid,” lyder det fra Jens Elmelund.

Især 2013, 2015, 2016 og nu 2019 har været store konverteringsår i KAB.

• Økonomi

• realkredit