Socialøkonomisk planteskole i centrum af nyt stort og grønt byrum i Folehaven

Planteskolen bliver en del af den socialøkonomiske virksomhed INCITA, men den er kommet til i et samarbejde mellem den boligsociale helhedsplan SURF Valby, Boligforeningen 3B, KAB, Områdefornyelsen Folehavekvarteret og INCITA selv.

Der bliver skrevet danmarkshistorie, når entreprenørmaskinerne rykker ind i den almene boligafdeling Folehaven i Valby for at etablere et nyt grønt byrum på ca. 6.000 kvm. En del af anlægsprojektet er nemlig Kirsebærhavens Planteskole, der bliver den første af sin slags i en almen boligafdeling.

- Det bliver spændende og helt nyt at bruge de store gårdrum til at gro og levere planter til andre. Dernæst bliver det nye byrum et fælles mødested med et stort orangeri for beboerne i Folehaven og de mange villaer, der ligger rundt om os. I forvejen har vi mange ting sammen med villaområdet – institutioner, skole, kirke, bibliotek og legeplads – men alligevel mangler vi sted at mødes. Et fælles mødested har været et stort ønske i flere år, siger Villy Sørensen, formand for Folehaven, der er en boligafdeling i Boligforeningen 3B.

Kirsebærhavens Planteskole bliver en del af den socialøkonomiske virksomhed INCITA og skal beskæftige borgere på kanten af arbejdsmarkedet. I første omgang skal planteskolen producere og sælge planter og rådgivning til private og erhvervskunder. Tanken er blandt andet at afsætte planter til boligorganisationerne i KAB-fællesskabet, som Boligforeningen 3B også er en del af.

- Vi vil meget gerne skabe en super veldrevet planteskole, der kan blive et grønt hjerte for Valby og Sydhavnen. Og hvor borgerne i området, ja i hele København, kan komme og købe planter og lege på legepladsen. INCITA’s formål er at inkludere mennesker på arbejdsmarkedet, men med planteskolen ser vi også helt klart mulighed for i fællesskab at arbejde med dagsordener som tryghed og økologi over for beboerne, siger Christina Grøntved, adm. direktør i INCITA.

Liv er lig med tryghed
Det primære sociale formål med Kirsebærhavens Planteskole er at skabe rummelige arbejdspladser og beskæftigelsesforløb for borgere, der eller ville have svært ved at blive en del af et stadigt mere krævende arbejdsmarked. Men de bogstaveligt talt levende udearealer, hvor planteskolens ansatte i første omgang gror planter i 2-3 af Folehavens mange gårdrum, har også et andet formål.

- Store åbne arealer som ubrugte græsplæner kan faktisk være et problem, for de er utrygge for beboerne. Derfor leder vi hele tiden efter måder at bruge fællesarealerne på, der kan skabe aktivitet, liv og tryghed. Samtidig har Folehaven altid gerne ville ”det grønne” og ikke aktiviteter, der udspringer af beton, siger Stephane Parize, konsulent inden for socialøkonomi og byudvikling i KAB.

Som en del af projektet skal der bygges et stort orangeri, der bliver hovedhus for planteskolen med salg af planter og tilbehør. Derudover skal orangeriet have en café, og det skal også lejes ud som et grønt mødelokale.

Realdania og Lokale og Anlægsfonden har støttet etableringen af Folehavens nye grønne, centrale byrum med 7 mio. kroner. Byrummet er døbt HAVEN og ligger mellem Margrethekirken og Kirsebærhavens Plejehjem. Arealet er i alt ca. 6.000 kvm. Af 6.000 kvm. er cirka 1/3 på Boligforeningen 3B's areal, mens de 2/3 er på Københavns Kommunes areal.

Kirsebærhavens Planteskoles orangeri skal ligge i det nye byrum, mens de egentlige dyrkningsarealer bliver anlagt i nogle af Folehavens gårdrum. I første omgang skal planteskolens dyrkningsområder etableres i 2-3 gårdrum – planen er at udvide antallet til 12 gårdrum med tiden.

Kontakt for interview:
Villy Sørensen, formand for boligafdelingen Folehaven, tlf.: 21 91 28 11

Christina Grøntved, adm. direktør i INCITA, tlf.: 40 78 82 84

Stephane Parize, konsulent for socialøkonomi og byudvikling i KAB, tlf.: 38 38 19 54

Ditte Bertolt Døssing, projektchef hos Områdefornyelsen Folehavekvarteret, tlf. 29 32 22 51

• Bygning, ejendom

• almen bolig
  • folehaven
  • boligforeningen 3b
  • incita
  • orangeri
  • planteskole
  • kab
  • socialøkonomi

• Sjælland

KAB administrerer bl.a. alment og kommunalt byggeri og leverer en lang række relaterede ydelser. KAB er ejet af beboerne i mere end 60 boligorganisationer med flere end 60.000 almene boliger i hovedstadsregionen.

Almene boligorganisationer sætter beboerne i centrum gennem beboerdemokrati og indflydelse.

KAB leverer professionel boligadministration med vægt på boliger for alle og på at skabe rammer for et godt liv.

Mads Klim Jacobsen

Pressekontakt Kommunikations- og pressekonsulent Kommunikation og presseservice 38381954