Husk at sikre altaner og vinduer!

Foråret er over os og temperaturerne stiger. Det samme gør antallet af ”nedfaldskatte” der indleveres til dyrlæger rundt om i landet. Nogle kan man ikke finde ejerne på og andre har voldsomme skader og må derfor aflives.

Mange mennesker tænker ikke over, hvor lidt plads en kat skal bruge, for at komme ud. Faktisk skal de bare kunne få snude og knurhårene igennem en åbning, og så kan de vride og vrikke resten igennem også. Så et vindue eller en altandør på klem, er for mange katte mere end rigeligt til at komme ud.

Mange tror også, at katte er i stand til at vurdere, om de er højt oppe, f.eks. på en altan eller i en vindueskarm, og derfor ikke vil hoppe ud. Og det kan de altså ikke! En kat kan ikke vurdere om den er 1 eller 15 meter oppe i luften. Det er noget, vi kan som mennesker, og at tillægge en kat samme egenskab, kan i værste fald koste katten livet.

Helt grundlæggende er det sådan, at hvis katten ser noget, den finder interessant nok, så jagter den det. Det er et grundprincip hos katten og er genetisk indkodet i den.

Det betyder også, at selv om din kat igennem mange år sagtens har kunnet finde ud af det, så er det ingen garanti for det forbliver sådan.

Så sørg nu for at få sikret vinduer, døre og altaner, for kattens skyld!

Ideer til udførelsen ses her: http://kattens-vaern.dk/…/gitre-loebegaarde-og-typeh…/gitre/

Med venlig hilsen Kattens Værn

• kattensvaern
  • katte
  • kat
  • netforvinduet

Kattens Værn er blandt Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Siden 1. marts 1933 har foreningen arbejdet for at forbedre forholdene for kattene i Danmark.

Kattens Værn har specielt fokus på de vilde katte. Det anslås, at der lever i omegnen af en halv million herreløse katte i Danmark. Kattene kan ikke klare sig selv – selvom mange fejlagtigt tror, det er tilfældet. Vi arbejder både med de vilde og de tamme herreløse katte.