Vær klar når den nye bogføringslov med krav om digital bogføring træder i kraft

Snart kommer den nye bogføringslov i 2023, som kommer til at have indflydelse på dig, der bruger bogføringssystemer. Bogføringsloven bliver moderniseret, og den nye lov fokuserer især på at digitalisere bogholderi og arbejdsgange i danske virksomheder. Efterlever du ikke den nye lov, kan det betyde store bøder.

Den nye bogføringslov forventes at træde i kraft fra 1. juli 2022, men vil blive udrullet i forskellige faser, så du kan nå at gøre dit bogholderi klar til digitaliseringen. Det kan være nødvendigt med en hjælpende hånd for at blive klar i tide, og her kommer Digisense ind i billedet. Vi kan nemlig hjælpe dig med at sikre, at du får opfyldt alle lovens forskellige krav.

Hvem er Digisense?

Digisense har udviklet og er forhandler af softwaren Digiflow, der hjælper dig med at digitalisere dit manuelle bogholderarbejde. Softwaren er særligt relevant for dig, der arbejder i bogføringssystemerne C5, XAL, NAV, Business Central, UVskole, KOMiT eller Helios. Digiflow kan altså hjælpe dig med at opbevare dine fakturaer og bilag digitalt, hvilket er en stor fordel, når den ny bogføringslov træder i kraft i 2023.

Digiflow kan blandt andet hjælpe dig med:

• At opbevare dit regnskabsmateriale og bilag digitalt
  • At sikkerhedskopiere dine dokumenter automatisk
  • At modtage og behandle e-fakturaer

Alt skal digitaliseres

I 2021 vedtog folketinget en politisk aftale for dansk økonomi med fokus på øget revision og en styrket indsats for at undgå menneskelige regnskabsfejl. Aftalens formål er blandt andet at gøre det sværere at snyde med regnskaber og økonomi samt med skat og moms. Det skal sikres ved i højere grad at gøre systemerne digitale.

Men det er ikke kun de forskellige bogholdersystemer, der skal digitaliseres. Danske virksomheders arbejdsgange skal også i højere grad være digitale. For dig betyder det blandt andet, at dine ringbind og løse papirer snart skal overføres til din computer i stedet.

Hvad er nyt?

Udover de nye krav om digitalisering, bliver det også et krav, at der skal være mere revision af større danske virksomheder. Som noget nyt bliver fristen for at indberette til årsrapporter også forlænget. Indsatsen for persondatabeskyttelse (GDPR) vil også blive styrket med den nye bogføringslov i 2023.

Loven fokuserer også på, at alle regnskabsdokumenter skal sikkerhedskopieres og opbevares digitalt i minimum 5 år. Den jævnlige sikkerhedskopiering er vigtig, og den er med stor sandsynlighed en del af den nye lov, du vil komme til at sætte stor pris på, så du aldrig står og mangler vigtige dokumenter.

Hvis virksomheder ikke overholder de nye regler i bogføringsloven, gør loven det derudover muligt at give betydeligt højere bøder, end det før var tilfældet. Bøder kan komme helt op på 1,5 millioner kroner.

Hvem gælder loven for?

Den nye bogføringslov i 2023 gælder for alle danske virksomheder, der er regnskabspligtige og også for alle virksomheder, der har haft en omsætning på mere end 300.000 kroner to år i træk. Foreninger, der er skatte- og momspligtige, vil også være omfattet.

Du kan både benytte et bogføringssystem, der allerede er registreret, og et system, der ikke er registreret. I det tilfælde er det bare dit eget ansvar at sikre, at alle krav er overholdt med systemet og at kunne bevise det ved revision.

• PR, kommunikation

• bogføring
  • software

Digisense er en virksomhed, der blev startet, da grundlæggeren så en mulighed for en mere effektiv håndtering af bilag. Siden da har Digisense udviklet Digiflow, der hjælper dig med at digitalisere dit manuelle bogholderarbejde. Du kan også bruge Digiflow til at opbevare dine fakturaer og bilag digitalt.