Estisk vandforsyning satser ambitiøst

Skærpede lokale og europæiske krav til vandkvalitet er årsag til, at indbyggerne i Narva 200 km øst for den estiske hovedstad Tallinn inden for de nærmeste år får et af Nordeuropas mest avancerede vandværker. Processen er designet af Krüger i samarbejde med søsterselskaber i Finland og Polen og indeholder flere unikke Krügerteknologier.

Avanceret proces
Råvandet stammer fra floden Narva, som løber mellem Estland og Rusland. Om den særligt effektive proces siger projekchef Hans Ole Poulsen, Krüger:

– Flotation indgår som et af de tidligste behandlingstrin. Her benytter vi Spidflow®, som er velegnet til klaring af overfladevand med højt indhold af alger og desuden har et lavt polymerforbrug. Senere følger blandt andet et specialdesignet dual media-sandfilter, hvor vi fjerner suspenderet stof. Begge installationer bidrager afgørende til at opfylde kundens ønsker til processen.

Narva Vesis krav til vandkvaliteten modsvarer EU’s drikkevandsdirektiv. Foruden flotation og filtrering indgår ozonering, aktive kulfiltre, UV-behandling, monokloraminering og pH-regulering i processen, ligesom der er mulighed for kloring ved udpumpningen af det rene vand.

Nøglefærdig løsning
Narvas nye topmoderne vandværk får en kapacitet på 1280 m3 i timen. Forsyningssikkerheden sikres med flere parallelle behandlingsenheder, hvoraf mindst én holdes i reserve ved normal drift.

Anlægget er et blandt flere nøglefærdige vandværker, som Krüger inden for de seneste år har leveret til kunder i Østersøregionen:

– Det er glædeligt, at vores teknologier til avanceret vandbehandling, som oprindelig er udviklet til anlæg i Vesteuropa, nu bidrager til at sikre bedre drikkevand andre steder. I forbindelse med leverancen til Narva Vesi styrker det samarbejdet, at vi i 2004 byggede det lokale renseanlæg, der i øvrigt benytter en version af vores patenterede styresystem STAR control®.