Helsingør vil udvinde fosfor

Krüger etablerer nu et fosforanlæg på Helsingør renseanlæg, der skal udvinde den fosfor, der befinder sig i spildevandet og som man hidtil ikke har genanvendt.

– Vi ønsker at være en grøn virksomhed, der udnytter ressourcer, der kan blive knaphed på i fremtiden, siger Charly Dahlsen, der er produktionsleder på Forsyning Helsingør.

– Det er det første fosforanlæg, vi bygger i Danmark, men vi trækker på gode driftserfaringer fra pilotanlæg i Belgien og Tyskland. Teknologien er derfor godt afprøvet og vi kan nu tilbyde produktet til kunder, der gerne vil udvinde fosfor, siger salgschef Bjarne Mogensen fra Krüger.

Forsyning Helsingør forventer en tilbagebetalingstid på 7-8 år. Men hvis fosfor bliver en global mangelvare, som den var på vej til at blive før finanskrisen, hvor store lande som Indien begyndte at købe meget mere kunstgødning, kan prisen stige drastisk og gøre det til en god forretning. Det er dog ikke Forsyning Helsingørs primære målsætning.

Bæredygtig rensning

– Vi synes, det er at vise rettidig omhu at udvinde fosfor, når nu teknologien er klar. Vi håber på at sælge den til Nordsjællands Vej og Park, men hvis det ikke er muligt, er der også private købere, der kan bruge den til produktion af kunstgødning (NPK gødning), siger Charly Dahlsen.

Miljømæssigt er fosforanlægget også en forbedring, da renseanlægget fremover ikke skal bruge så mange kemikalier til traditionel fosforfjernelse. Det vil samtidig reducere de årlige driftsudgifter til fosforfjernelse med anslået ca. 0,2 mio. kr. Krüger har beregnet, at Helsingør vil kunne udvinde mindst 4.800 kg fosfor pr. år.

Genanvendelse af fosfor via metoden struvitfældning giver et meget koncentreret produkt, der muliggør oplagring og transport. Det kan føre til en bedre ressourceudnyttelse. Samtidig har struvitfældning i kombination med biologisk fosforfjernelse potentiale til at genvinde fosfor i en biotilgængelig form.

– Det giver mulighed for udfasning af kemiske fældningskemikalier, så man undgår kemisk slam, hvor fosforen er svært tilgængeligt for planterne, siger Bjarne Mogensen.