Milanos største renseanlæg opnår store driftsbesparelser - og genanvender vand til landbruget

Ét af de særlige forhold ved Nosedo Renseanlæg i Milano er den store andel af behandlet vand, som genanvendes i landbruget til vanding af marker med brug af vandingskanaler tilbage fra middelalderen. Renseanlægget er med en kapacitet på 1.250.000 PE et af det største i Europa, der genbruger spildevandet til landbrugsformål.

“Vores udfordring er at sikre de bedste betingelser for genanvendelse af vand”, siger CCO ved Milan Water Services, Metropolitana Milanese SpA, Andrea Aliscioni.

“Derfor bliver spildevandet ikke blot behandlet for overholdelse af gældende udlederkrav, men også med det formål at genanvende vandet”, forklarer Francesca Pizza, Procesleder på Nosedo Renseanlæg.

Online løsning gav betydelig større hydraulisk kapacitet

Nosedo havde brug for en løsning, der kunne integrere optimeringen af kloaksystemet og renseanlægget med muligheden for at kunne udvide den til at omfatte hele Milanos afløbssystem. Formålet var driftsbesparelser i form af et betydeligt reduceret energiforbrug og kemikalieforbrug. Derudover var der et krav om bedre håndtering af de store biologiske belastningsvariationer, et bedre procesoverblik og færre manuelle justeringer for driftspersonalet. Sidst men ikke mindst havde Nosedo brug for en større hydraulisk kapacitet i den biologiske proces for at opnå en bedre håndtering under regn.

“Hubgrade Performance som værktøj gør det muligt for operatører at træffe beslutninger i realtid om processen.” Francesca Pizza, Procesleder på Nosedo Renseanlæg.

Resultater over det forventede efter 9 måneder

På ni måneder har Milanos største renseanlæg opnået en imponerende energibesparelse på ~25% og kemisk FeCl3 besparelse på ~80% ved optimeret fokus på den biologiske rensning med online styring.

Derudover har renseanlægget i Nosedo oplevet stabil drift med mindre behov for manuelle justeringer ved de varierende belastninger og opnået 20 - 30% øget hydraulisk kapacitet ved regn. De valgte styringer på renseanlægget styrkes yderligere af informationer fra regnmålinger og niveaumålinger i oplandet, som således sikrer mest mulig kapacitet fra begyndelsen af et regnvejr.

Projektet er ikke afsluttet endnu, men efter 9 måneders drift har Nosedo opnået følgende resultater:

Driftsbesparelser:

• Energibesparelser ~25% i biologien til:

- Beluftning i biologi

- Omrøring i biologi

- Pumpning af returslam

- NO₃-recirkulation samt

- Beluftning i sandfang ~9%

• Kemiske besparelser:

- P-fældning FeCl3 ~80%

• Reduktion af kemisk slam
  • Stabil drift med mindre behov for manuelle justeringer ved varierende belastninger
  • 20 - 30% øget hydraulisk kapacitet ved regn

“Hubgrade Performance [...] øger vores ydeevne ved at øge den hydrauliske kapacitet under regn. Det er en smart løsning med stor effekt.”
ANDREA ALISCIONI, COO MILAN WATER SERVICE

Fakta om Nosedo Renseanlæg
Med en kapacitet på 1.250.000 PE er Nosedo Milanos største spildevandsrensningsanlæg med fuld nitrifikation og denitrifikation.

Nosedo har følgende Hubgrade Performance styringer:

• Fase og ilt
      Omrøring (denitrifikation tank)