Nyt system skal varsle Storkøbenhavn ved skybrud

For at give det københavnske beredskab mere tid til at aktivere nødplaner ved skybrud har Krüger udviklet varslingssystemet SURFF i samarbejde med HOFOR, BIOFOS, Nordvand og DMI. Sidstnævnte skal levere vejrprognoserne, som varslingerne baserer sig på.

Varslingssystemet giver op til 6 timer at reagere i. Det hjælper beredskabet til at sætte så effektivt som muligt ind mod store vandmængder. Tidligere har man kun haft DMI’s generelle skybrudsvarsel, hvor usikkerheden om, hvornår skybruddet kommer og hvor meget nedbør, der falder, er betydelig. Krüger har opstillet en hydraulisk model, der beskriver overflader og kloaksystem i hele Storkøbenhavn. Den kobles på oplysninger fra DMI’s prognosemodel for ekstremvejr, der viser, at skybruddet eksempelvis vil ramme Østerbro.

Prognose for vand på terræn

– Vi beregner, hvornår kloaksystemet er fyldt på Østerbro og hvornår vandet når op på overfladen og hvor det forventes at løbe hen derfra. Beregner vi, at konsekvensen af DMI’s nedbørsprognose er, at der vil komme over 10 cm vand på terræn, advarer vi beredskabet, siger projektleder Steen O. Petersen, Krüger.

Det er så op til HOFOR at vurdere, om det er så alvorligt, at de skal aktivere politi og brandvæsen. Miljøkontrollen kan beslutte, at der skal trykkes på skybrudsknappen, så urenset vand på overfladen ledes ud i kanalerne hurtigt. De beslutter også om vand i spilde- og regnvandsledninger, der fører til Lynetten, må ledes ud i havet. Begge dele ønsker man naturligvis at undgå.

Udfordringer nord for København

Forsyningsselskabet Nordvand, der står for vand- og spildevandsforsyningen i Gentofte og Gladsaxe har tilsluttet sig projektet, da man som nabokommuner til København står med mange af de samme udfordringer og fordi det giver god mening at samarbejde.

– Via projektet håber vi at få mere præcise og tidligere varslinger, som vi kan bruge til at styrke vores beredskab og opnå et bedre grundlag til at optimere styringen af vores system i forhold til den specifikke hændelse, siger ingeniør Jacob Dyrby Petersen fra Nordvand.

SMS til beredskabet

Et vigtigt led i styringen af beredskabet bliver, at Nordvands vagtcentral – som hos HOFOR og BIOFOS – på basis af Krügers model sender tidligere og mere præcise varslinger via SMS ud til de relevante personer i beredskabet, der så kan handle hurtigt.

– Det er ikke nødvendigvis der, hvor det regner, at problemerne med veje og oversvømmede kældre opstår, og det gør udfordringen større. Med denne type varslingssystem kan der på længere sigt også være potentiale for at varsle berørte borgere direkte med SMS, så de kan nå at tage deres forholdsregler, siger Jacob Dyrby Petersen.

Hvis man vurderer risiko for oversvømmelse i Københavnsområdet, skal SURFF også udpege muligheder for at opmagasinere vandet mere hensigtsmæssigt i bassiner eller på overfladen opstrøms for at mindske oversvømmelsen.

• skybrud
  • oversvømmelse