Ressourceoptimering i Roskilde

Bjergmarkens Renseanlæg ved Roskilde er blevet opgraderet gennem 2018 for at energi- og ressourceoptimere anlægget og øge kapaciteten. Krüger har været rådgiver på projektet.

I forbindelse med Roskilde Festival havde Bjergmarkens Renseanlæg brug for at øge kapaciteten. Herudover er renseanlægget blevet opgraderet efter alle kunstens regler for at energi- og ressourceoptimere anlægget, som er en del af forsyningens strategi. Bjergmarkens Renseanlæg er et af forsyningsselskabet FORS’ hovedrenseanlæg.

– Der er blandt andet etableret en 210 kWh gasmotor, som udnytter biogassen langt bedre end tidligere – helt i tråd med forsyningens grønne mål, forklarer Asger Bech, viceafdelingschef hos Krüger. Før blev biogassen fra slamproduktionen enten brændt af eller brugt som varme til slamtørring. Nu bruges gassen til at producere el og varme til gavn for forbrugerne.

Mere effektiv proces

Herudover er overfladebeluftningen i procestankene erstattet med bundbeluftning. Det har været med til at øge kapaciteten og forbedret ressource- og energiforbruget på renseanlægget betragteligt.

– Faktisk har renseanlægget fordoblet kapaciteten fra at kunne rense spildevand fra 125.000 borgere til 250.000 borgere, fortæller John Metzsch, chef i FORS for Spildevand. Bundbeluftningen gør processen langt mere effektiv, fordi ilten bliver fordelt bedre, og procesvolumenet udnyttes langt bedre. Derfor kan renseanlægget behandle langt mere spildevand end tidligere.

Ikke nok med at kapaciteten blev øget med bundbeluftningen; elforbruget er ligeledes blevet forbedret, for teknologien bruger 40-50 pct. mindre energi end overfladebeluftning.

Bedre ressourceudnyttelse

Også styringen på renseanlægget er blevet optimeret. Renseanlægget har fået styringsværktøjet AQUAVISTA™ Plant. Det giver en bedre optimering, en større kapacitet på proces og hydraulik, et lavere kemikalieforbrug og lavere energiforbrug.

Krüger har også været med til at projektere et nyt polymeranlæg til slutafvanding af slam.

– Det er et to-kammer polymersystem med god blandings- og modningstid, siger Asger Bech. Fordelen ved anlægget er, at det reducerer polymerforbruget og vandindholdet i slammet. Dvs. at der i sidste ende er mindre slam til bortkørsel.

Kort tilbagebetalingstid

Tilbagebetalingstiden på alle projekterne er gode – især på polymeranlægget og AQUAVISTA™ Plant. Polymeranlægget har en tilbagebetalingstid på under et år, mens AQUAVISTA™ Plant har en tilbagebetalingstid på under to år. Tilbagebetalingstiden på gasmotoren og bundbeluftningssystemet er også fornuftige hhv. ca. fem og otte år.

– Med de forskellige tiltag har Bjergmarkens Renseanlæg gjort en stor indsats for at reducere miljøaftrykket samtidig med, at kapaciteten er blevet øget og driftsomkostningerne reduceret. Vi har gjort, alt hvad vi kunne for at energioptimere, siger John Metzsch.