Verdenspremiere på Krügers banebrydende EXELYS™ teknologi på Billund BioRefinery

EXELYS™ udgør hjertet på Billund BioRefinery, der nu mere effektivt end hidtil omdanner spildevand, slam og organisk affald til en ressource. Det banebrydende anlæg blev forleden officielt indviet i Billund.

Verdenspremieren på Billund BioRefinerys EXELYS™ teknologi blev et tilløbsstykke, da det ses som en milepæl indenfor international spildevandsbehandling. Forventningerne er store til teknologien, der allerede nu er solgt til udlandet. Med åbningen af anlægget er der nu et dansk udviklet produkt på markedet med stort eksportpotentiale. Udnyttelse af organisk affald er højt prioriteret i Danmark og med EXELYS teknologien og Billund BioRefinery er der etableret en løsning, der i praksis demonstrerer effektiv omdannelse af slam og organisk affald til energi og gødning.

Åbningen havde et stort antal besøgende fra den danske forsyningsbranche, der efterfølgende var inviteret til temadag for at diskutere muligheder og begrænsninger for fremtidens forsyningsselskaber.

Billund BioRefinery er først og fremmest ekstraordinært, fordi man sambehandler organisk affald fra husholdninger og industri med spildevandsslam.

”Det er et stort skridt frem i retning af at flytte spildevandsanlæg fra at være energi-storbruger til at være energiproducent,” siger projektchef Bjarne Bro fra Billund Vand, der står bag Billund BioRefinery.

Hos Billund Vand har man erfaring med at behandle organisk affald gennem mange år, men med EXELYS™ teknologien øges effektiviteten og åbnes op for helt nye muligheder for øget synergi mellem brancher og forsyningsselskaber. Bjarne Bro var på temadagen begejstret for at høre, hvordan symbioser mellem forsyningsselskaber og virksomheder opstår rundt omkring i landet.

”Der er lyst til at påtage sig nye opgaver i forsyningssektoren, som fører til en meget mere effektiv håndtering af affald end hidtil, og som skaber mere energi ud af affaldet,” siger Bjarne Bro.

Nedbryde barrierer

Idriftsættelsen af EXELYS™ teknologien var en oplagt anledning til at lade deltagere fra forsyningsselskaberne sætte sig sammen og diskutere muligheder og begrænsninger for fremtidens forsyning og se på, hvordan man kan være en del af fremtidens cirkulære økonomi. Naturstyrelsen (MUDP) og VTUF har givet støtte til anlægget og håbet er, at andre kan lade sig inspirere af det.

”Udnyttelse af organisk affald er højt prioriteret på den politiske agenda. Med EXELYS teknologien og Billund BioRefinery er der nu etableret en løsning, der i praksis demonstrerer effektiv omdannelse af slam og organisk affald til energi og gødning,” siger afdelingschef Ole Sinkjær.

Det er tit forsyningsselskaber, der tager initiativer til at effektivere og skabe løsninger på tværs af brancherne. På temadagen fremgik det tydeligt af diskussionerne, at viljen til at tænke affald og spildevand sammen er til stede hos forsyningsselskaberne. Og lige så vigtigt er de begyndt at tro på, at de er i stand til det. Billund BioRefinery er her en inspirationskilde.

”Der ligger nogle lovgivningsmæssige sten i vejen for, at vi effektivt kan omstille til Smart Energy på tværs af de forskellige forsyningsområder - vand, affald, energi og varme. Dem vil vi gerne have fjernet, så vi bedre kan udnytte f.eks. organisk affald på renseanlæggene, sådan som vi nu viser det på Billund BioRefinery,” slutter Ole Sinkjær.

• billund biorefinery
  • biogasproduktion