SDG certificering blåstempler Krügers arbejde for en bæredygtig fremtid

Den 6.-7. Juni blev Krüger A/S auditeret af Bureau Veritas i Verdensmålene, hvilket endte med en certificering som en af de første i vandbranchen. Det er en blåstempling af et målrettet arbejde med bæredygtighed, ligesom det skærper firmaets indsats i forhold til miljø og bæredygtighed. Det kommer både kunder, samfundet og miljøet til gode.

Certificeringen af arbejdet med de 17 Verdensmål (SDG’er) er baseret på vurderingsmetoden fra Bureau Veritas som tredjepart. Metoden vurderer en virksomheds evne til at arbejde med de 17 SDG’er og de 169 relaterede mål (delmål) defineret af FN. I to dage gennemgik Bureau Veritas derfor Krüger som virksomhed ved at bl.a. at auditere de fleste afdelinger lige fra vand til jordforurening, innovation og administration.

Her konstaterede de, at arbejdet med bæredygtighed i vid udstrækning er dokumenteret, og at ledelsens engagement er dedikeret og konsekvent. Derudover var det bæredygtige aspekt let at finde.

Sjældent set arbejde

Bureau Veritas noterede, at Krüger har initiereret SDG-aktiviteter inden for alle produktområder, hvilket afspejler en seriøs tilgang til arbejdet med de 17 SDG’er og bæredygtig udvikling.

“Det er meget sjældent, at et firma i deres produkter og tjenester rammer direkte i flere af 17 SDG mål og 169 delmål - men Krüger er et af dem,” siger Ole Overgaard, Lead Auditor/Senior Consultant hos Bureau Veritas.

Administrerende Direktør, Leif Bentsen sætter stor pris på certificeringen:

“Vi har længe arbejdet strategisk med FN’s Verdensmål, så jeg er meget glad for, at Bureau Veritas nu har certificeret os som en bæredygtig virksomhed. Det er vigtigt for vores forretning, der er centreret omkring bæredygtighed. Vi vil fx ikke deltage i projekter, som ikke bidrager positivt til Verdensmålene. Dernæst kommer det vores kunder til gode via de løsninger, vi leverer.”

Med certificeringen kommer Krüger nemlig til at skrue op for indsatsen i forhold til miljø og bæredygtighed. Firmaet vil arbejde for at finde løsninger, som tilgodeser samfund, klima og kunder, samtidig med at de udnytter ressourcerne optimalt.

Inddragelse af medarbejdere giver stor værdi

Internt vil medarbejderne også kunne opleve en forskel, da Bureau Veritas har et par forslag til forbedringer:

”Det er resultatet af en stor holdindsats, at vi er nået så langt. I processen har vi givet organisationen meget stor frihed til at arbejde med verdensmålene uden en fasttømret model – det har sluppet kreativiteten løs og givet resultater i form af mange forskellige ideer, initiativer og tilgange. Nu skal vi i gang med at systematisere og udbrede på tværs, og dermed forbedre vores evne til at dokumentere og følge fremdriften, ” siger HR- og Kommunikationsdirektør Anne Abraham.

Krüger glæder sig nu til det videre arbejde med at bidrage til Verdensmålene og en bæredygtig udvikling.

Følgende områder af forretningen er kortlagt:

• Spildevands- og slambehandling
  • Afløb
  • Behandling og distribution af drikkevand
  • Jordoprensning
  • Landbaserede akvakultursystemer
  • Industriel vandbehandling
  • inkl. ledelses- og supportfunktioner, såsom innovation, salg, HR, kommunikation, indkøb, finansiering

.

Faktaboks - Hvad er certificeringen?

En BV-certificering af en virksomheds arbejde med de 17 bæredygtige udviklingsmål (SDG) er baseret på en grundig auditering fra BV som tredjepart. Metoden verificerer virksomhedens evne til at arbejde med de 17 SDG og de relaterede 169 mål (delmål) defineret af FN.

Krüger A/S arbejder for at sikre Sundhed og trivsel gennem adgang til rent vand og sanitet, effektive klimaindsatser og bidrag til ansvarlig fødevareproduktion. Det gør vi bla. ved at levere bæredygtige løsninger til at rense og genbruge vand til gavn for nuværende og fremtidige generationer.

• ressourcegenvinding
  • verdensmål
  • klimasikring
  • bæredygtighed
  • miljø

Krüger A/S er en internationalt orienteret miljøvirksomhed med speciale i bæredygtig vandbehandling. Vi arbejder som rådgivere, entreprenører og leverandører af teknisk udstyr inden for drikkevand, procesvand og spildevand og bidrager herigennem sammen med vores kunder til at bevare, udvikle og genvinde ressourcer, som er afgørende for menneskers liv. Mange af vores løsninger er patenterede teknologier udviklet i tæt samarbejde med forsyninger og universiteter.

Krüger er et datterselskab i Veolia Water Technologies, en del af den verdensomspændende Veolia-koncern med mere end 163.000 medarbejdere. Veolia leverer løsninger indenfor Vand, Energi og Genanvendelse, og arbejder målrettet på at genvinde, genanvende og bevare verdens ressourcer.