Lokale idrætsforeninger går sammen om at bygge hal til udsatte børn og unge

Der er mangel på idrætsfaciliteter i København. Det har skabt store udfordringer for foreningerne Krumspring og Divas Cheerleaders, der nu tager sagen i egen hånd. Sammen vil de bygge ny letbanehal, der blandt andet skal gavne udsatte børn og unge, men foreningerne mangler økonomisk støtte, for at projektet kan lykkes

Det er efterhånden en gammel nyhed, at der er stor mangel på sportshaller og gymnastiksale i København. Det kender foreningerne Krumspring og Divas Cheerleaders alt for godt til. Faktisk i en sådan grad, at manglen har betydet aflyste timer og hold på pause. Men hvad gør man så, når man står med en gruppe af børn og unge, der bare gerne vil dyrke gymnastik, cheerleading og bevæge sig? Ja, hvis man hedder Krumspring og Divas Cheerleaders, så går man selv i gang med at bygge en hal, så de aktivitetshungrende børn og unge igen kan komme ud at bevæge kroppen og have det sjovt:
“Vi har fået en helt særlig mulighed for at bygge en hal, der passer lige præcis til både Krumspring og cheerleading. Og når sådan en mulighed dukker op, så bliver man nødt til at gribe den,” udtaler Julie Beier Lund, som er formand i Vanløses største idrætsforening. Krumspring, der har cirka 3200 børn og 700 voksne medlemmer og blandt andet giver udsatte børn og unge i København muligheden for at komme væk hjemmefra, være aktive og møde nye venner. Krumspring er den største gymnastikstikforening i København med hold i bydelene Bispebjerg, Brønshøj-Husum og Vanløse..

Muligheden, formanden henviser til, dukkede op tæt ved Vanløse Stadion på Klitmøllervej 20. Her har der indtil nu ligget en hockeybane, som skal tages ud af brug. Og det kan altså ende med at blive godt nyt for hovedstadens gymnastik- og cheerleading-interesserede, fortæller Camilla Jensen, der både er formand for Divas Cheerleaders og instruktør for deres VM-hold:
“Der er generelt mangel på halkapacitet i København, men der er i særdeleshed mangel på haller, der kan rumme cheerleading og gymnastik, så nu vil vi bygge et sted, der tager udgangspunkt i netop de sportsgrene, for det er der slet ikke på nuværende tidspunkt.”
Divas Cheerleaders er en forening, der rummer knap 200 medlemmer, som spænder mellem professionelle cheerleaders, der deltager i VM til unge, udsatte, der har brug for en positiv forskel i hverdagen.

Facilitetsudnyttelse i dagtimerne
På Damhusengens Skole ser skoleleder Max Ulrich Larsen frem til muligheden for at kunne udnytte faciliteterne i fremtiden.
“Det bliver så dejligt med flere muligheder for alle børnene, så jeg er meget begejstret for idéen,” afslører han.

Damhusengens Skole undergår i øjeblikket en større renovation og bliver samtidig også udbygget. Planen er, at det skal blive Københavns hidtil største skole. De to gymnastiksale på Damhusengens Skole skal efter planen rives ned i starten af 2023, og det er derfor et stort håb, at foreningerne med den nye lethal vil kunne afhjælpe facilitetsmanglerne for skolen, indtil skolen selv får nye gymnastiksale.

Desperate efter økonomisk støtte
Allerede nu er der gang i tegninger og tilladelser til den nye hal. Det sker i samarbejde med Rambøll, der har taget opgaven med at bygge en lethal på arealet i Vanløse til sig. Nu er håbet, at fonde og virksomheder ligeledes synes, det er en god idé at bygge nogle flere idrætsfaciliteter, der støtter op om at sikre muligheden for bevægelse og samtidig at danne gode, sunde relationer for børn og unge i København.

“Hvis det her projekt skal lykkes, så får vi brug for støtte fra kommune, fonde og virksomheder. Problemet med manglen på idrætsfaciliteter er mildest talt presserende - det vidner det også om, når vi selv er nødt til at bygge en hal, for at det kan gå op - så vi håber på at få en varm modtagelse, nu når vi præsenterer projektet,” fortæller Julie Beier Lund.

De to ildsjæle og foreninger håber at få samlet pengene ind i løbet af i år, så byggeriet af gymnastik- og cheerleadingmekkaet kan gå i gang inden udgangen af 2021.

“Vores børn og unge fortjener det her sted, og de går lige nu og venter på at komme i gang. Hver time tæller, når vi ved, at det er her, de bevæger sig, danner nye relationer, møder rollemodeller og styrker deres indlæring, så vi har ingen tid at spilde. Vi glæder os til at kunne tilbyde alle, men især de, der har særligt brug for det, nogle nye, funktionelle faciliteter,” tilføjer Julie Beier Lund.

• Gymnastik

• Hovedstaden

Krumspring er en idrætsforening i København, der udbyder mere end 100 hold for børn.