GENTS (DK) + HÔY LA (NO) på Kulturværftet 14. marts

Nordisk triphops store håb møder storladen, 80’er-inspireret dansk synthpop, når danske Gents og norske Hoy La giver dobbeltkoncert på Kulturværftet den 14. marts.

GENTS (DK)

Danske Gents har lige udsendt albummet ”Human Connection”. Den 7. februar 2020 kan du opleve duoens patosfyldte synthpop på Kulturværftet. Siden de albumdebuterede i 2017 med About Time, har Gents etableret sig som et af mest roste nye danske grupper med deres storladne, 80’er-inspirerede synthpop.

Forsanger Niels Juhls karakteristiske, croonende baryton er i centrum i duoens musikalske univers, men der er også plads til legesyge elementer som panfløjtesoloer, spansk guitar og house-beats. En blanding, der har vakt opmærksomhed i udlandet, hvor gruppen har turneret flittigt den seneste tid.

På Human Connection excellerer de fortsat i catchy melodier, der både rummer patos, weltschmerz og et glimt i øjet, hvilket singleforløberne Right on Time og Human Connection, Pt. 2 allerede har demonstreret.

HÔY LA (NO)

Siden Hôy La udgav sin første single Please i slutningen af 2017, er det gået stærk for den norske, københavnsbaserede artist, der er blevet skamrost for sin dystre og eksperimentende lyd. Britiske og tyske medier fremhæver Hôy La som en af Norges mest interessante acts, og danske Noisey omtaler Hôy La som “nordisk triphop’s store håb”.

Hôy La, der går under det borgerlige navn Ingri Høyland, er en insisterende DIY-artist, der brugte 8 måneder på at få rettighederne til 6 sekunder fra en kinesisk visesang for et “uundværlig sample”. Høyland laver sit eget artwork og videoer og har udviklet et skarpt nordisk og minimalistisk udtryk. Eksempelvis præsenterede hun japansk æstetik, performancekunst og arkitektur i musikvideoerne til Purple og Saturday.

Live skaber Ingri Høyland sammen med sit band et eksplosivt og insisterende univers. Et univers, hvor det elektroniske møder det akustiske i et lydbillede, der er lige så blødt, som det er mørkt og forførende. Hôy La var tidligt ude og spille festivaler som Spot, Stella Polaris og New Note og fortsatte efteråret 2018 med en række anmelderroste og pakkede showcases i Norge (Trondheim Calling, Sørviev Festival, Vill Vill Vest). – For ikke at glemme hendes tour til Japan, hvor hun sammen med Jonas Wetterslev (The Entrepreneurs) spillede på de mørkeste klubscener i Japans undergrund.

PRAKTISK INFORMATION

Tid: 14. marts 2020 20.00