Musikalsk vækstlag: Afslutning på talentudviklingsforløbet Popkorn Nordic peger frem mod næste generation af nordiske live acts

De startede ud flere end 120 bands og artister fra Danmark og Sverige, da Popkorn Nordic i juni sidste år inviterede til deltagelse i talentudviklingsforløbet for unge, nordiske musikere. Undervejs har tiden været brolagt med coaching af de unge artister fra branchefolk inden for bl.a. booking, PR og performance, ligesom forløbet naturligvis har budt på masser af live-optrædener i både Danmark og Sverige. Fredag den 20. januar løber finalen i det nordiske vækstlagsudviklingsforløb så af stablen. Her står de sidste fire nøje udvalgte bands og artister klar til at overbevise både publikum og jury om, at de er de næste nye nordiske live acts.

”Særligt for årets felt af musikalske talenter er, at flere vælger at synge på modersmålet. Til finalen har vi to dansksprogede og to engelsksprogede bands. Genremæssigt bevæger feltet sig på tværs af genrer, som i år byder på alt fra skæv, jazzet pop, indierock, trash metal og storslåede pophymner. Her på fjerde år af Popkorn Nordic er det en stor glæde at se en tydelig udvikling og at kunne konstatere, at niveauet i årets forløb aldrig har været højere”, udtaler Dorte Hartmann, projektleder på Popkorn Nordic.

”Det er en kæmpe fornøjelse som regionalt spillested at opleve den enorme spilleglæde og det store engagement, som de nye generationer af bands og artister viser i et udviklingsforløb som Popkorn Nordic. Som arrangør af Popkorn Nordic glæder vi os over at se, at forløbet skaber netværk over sundet, og at deltagerne opnår nye kompetencer i deres musikalske udvikling. Og så er det naturligvis meget positivt at se, at der er masser af musikalsk vækstlag ikke kun i Danmark, men i hele Norden,” udtaler Søs Krogh Vikkelsøe, leder af Kulturværftet.

Årets artister til finalen tæller:

Lyst (DK)

Lyst er Laura Olivia Dollerup fra København. Projektet Lyst blev skabt i slutningen af 2020 og er eksperimenterende pop fascineret af det drømmende, hvor de enkle og vemodige melodier pakkes ind i cinematiske og storladne landskaber.

Prins Moria (DK)

Prins Moria tager udgangspunkt i ideen om en ufiltreret og ærlig musik, som er drevet af umiddelbarhed og inspiration. Her sættes det danske sprog i fokus, og kontrasterne mellem det organiske og elektroniske dyrkes og inddrager elementer fra D&B, house og breaks såvel som pop, rock, jazz og soul.

The Herbz (SE)

The Herbz er et indierock/blues orkester fra Helsingborg. Bandet blev skabt i 2021 af guitaristen Zebastian Martinsson og trommeslager Johannes kullberg. Senere har de hentet forstærkning i Kristian Paulson på bas, Tejas Petersén på keys, Fjalar Baldvinsson på guitar samt Emilia Strand på vokal.

Nemaiah (SE)

Thrash-metal bandet Nemaiah har rødder i Helsingborg og er rendyrket tung og kraftfuld energi. Nemaiah lever og ånder for at spille live og bringer old school trash til live igen, når de går på scenen.

Finalen finder sted på det svenske spillested The Tivoli i Helsingborg fredag den 20. januar kl. 19.00. billetter kan købes på kuto.dk

Faktaboks:

Om talentudviklingen over sundet
Siden 2019 har Kulturværftet i samarbejde med danske og svenske spillesteder dannet platformen for talentudviklingsforløbet Popkorn Nordic. Popkorn Nordic handler om at udvikle de sjællandske og skånske musikalske talenter og give dem forståelse og netværk på tværs af landegrænser. Derfor modtager alle deltagende bands og artister coaching fra den danske og svenske musikbranche undervejs. De acts som når længst får mest læring, som hen ad vejen skræddersyes til dem. Af tidligere deltagere, som sætter aftryk (inter)nationalt på både livescener og radioflader kan nævnes Baske fra Gladsaxe, Wide fra Furesø og Effy Simon fra Malmø og Modesty fra Helsingborg.

Regionalt Spillested

I 2021 indgik Kulturværftet aftale med Statens Kunstfond om at blive Regionalt Spillested. En status, der betyder, at kulturhuset hele tiden kigger efter nye måder at formidle og skabe gode rammer for den rytmiske musik lokalt, regionalt og nationalt. Med Popkorn Nordic ønsker Kulturværftet at bidrage til udviklingen af den danske live musikscene og vækstlag.

Kræfterne bag

Popkorn Nordic 2022 er skabt af Kulturværftet (DK) og The Tivoli (SE) samt Studiefrämjandet (SE).
Samarbejdspartnere er Mejeriet i Lund (SE), Skånsk Live (SE), Gimle, Tapperiet, Loppen, Helsingør Festival, HX Festival (SE), Stars, Slagelse Musikhus og Helsingborg/Helsingør samarbejdet, Studiefrämjandet Skåne/Blekinge, UNIG Musik, START FRB, Københavns Kommune, Helsingør Kommune, Statens Kunstfond samt A.P. Møller Fonden.

Yderligere information om Popkorn Nordic: Dorte Hartmann, projektleder, Kulturværftet dorha@helsingor.dk
www.kuto.dk/popkornnordic

• popkorn nordic