Simon Persson, Joints, 2022. Graphite on paper, 19x22cm.

Oplev den nyeste billedkunst af dimitterende talenter fra Kunstakademiet

I år dimitterer 34 kunstnere fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler og præsenterer traditionen tro deres værker på den årlige afgangsudstilling. Afgang 2023 kurateres af Natalia Sielewicz fra Museum of Modern Art i Warszawa og åbner den 20. april på Kunsthal Charlottenborg.

Pressevisning: Torsdag den 20. april kl. 11.00-12.00
Fernisering: Torsdag den 20. april kl. 17.00-20.00
Udstillingsperiode: 21. april – 21. maj 2022

Afgang er den afsluttende udstilling for dimittenderne fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler. Afgangsudstillingen rummer alt fra performance, film og maleri til tekstudsagn og skulpturelle genstande, der breder sig ud på gulv, vægge og loft. Med kunstnernes forskellige brug af medier, materialer og temaer, er Afgang 2023 et stærkt og alsidigt bud på fremtiden inden for samtidskunst.

Til at kuratere årets afgangsudstilling har de studerende valgt kurator Natalia Sielewicz fra Museum of Modern Art i Warszawa, der beskriver sit arbejde, som en socialt orienteret aktivitet, og bestræber sig på at bringe forskelligheder sammen ved at fremme den åbne dialog. Hun udtaler om Afgang 2023:

”Udstillingen undersøger former for tilknytning og intimitet, og udforsker udfordringen ved at indgå i relation med andre mennesker og ting. Publikum inviteres til at opleve en række uløseligt forbundne forhold, hvor mennesker og objekter aldrig er passive, men hele tiden møblerer om på hinanden gennem glæde, drama, sladder, afstandtagen, ansvarspådragelse, sorg og andre ’besværligheder’.”

Årets dimitterende kunstnere er: Johannes Arvidsson, C Clement, Anders Davidsen, Helene Norup Due, Ayesha Ghaoul, Amber Green, Maja Li Härdelin, Niels Holk Hartnack, Rebekka Hilmer Heltoft, Emil Krog, Kaja Lahoda, Ville Laurinkoski, Nellie Lindquist, Kristian Alexander Norden Minthe, Charley Mortensen, Anton Munar, Niels Østergaard Munk, Hannah Amalie Nielsen, Mads Hyldgaard Nielsen, Jessica Olausson, Aske Olsen, Simon Persson, Søren Frederik Petersen, Simin Stine Ramezanli, Adele Marie Rannes, Ida Raselli, Marine Morel Sanati, Ida Schrader, Hollie Solvild, Andreas Tang, Aske Thiberg, Sophia Yoma Vanhala, Mira Winding, Sofie Winther

Afgang 2023 vises i de klassiske rammer af store ovenlyssale på Kunsthal Charlottenborg – en bygning som i 1883 åbnede med den vision at vise den allernyeste billedkunst. Udstillingen akkompagneres af Afgang Live den 3. og den 10. maj kl. 17.00-20.00, der byder på performances, omvisninger m.m.

Udstillingen er støttet af 15. Juni Fonden, Augustinus Fonden, Birgit Vibeke Tofts Mindefond, Det Obelske Familiefond, William Demant Fonden.

Praktisk information
Afgang 2023
21. april – 21. maj 2023
Fernisering: Torsdag den 20. april 2022 kl. 17.00–20.00
Kunsthal Charlottenborg, Kongens Nytorv 1, 1050 København K
Entré 90 kr. (gratis entré til ferniseringen)

Invitation: Pressevisning 20. april kl. 11.00–12.00
Inden udstillingen officielt åbner for offentligheden inviterer Kunsthal Charlottenborg til pressevisning, hvor kurator Natalia Sielewicz vil give en introduktion til udstillingen og en række af kunstnerne vil være til stede. Tilmelding skal ske til kommunikationsansvarlig Jeannie Møller Haltrup på jmh@kunsthalcharlottenborg.dk.