Stellantis afslører ny STLA Medium Platform designet til fremtiden

Stellantis afslører ny STLA Medium Platform designet til fremtiden

• STLA Medium platformen er designet til at imødekomme kundernes forventninger til det, der betyder mest for dem: En rækkevidde på mere end 700 km, kort opladningstid, høj ydeevne, effektivitet, overkommelighed og ikke mindst køreglæde
  • STLA Medium er den første af fire globale BEV-platforme, der lanceres mindre end to år efter EV Day-præsentationen i juli 2021
  • STLA Mediums fleksibilitet gør det muligt for én platform at være base for flere mærkers personbiler, crossovers og SUV'er i C- og D-segmenterne – hjertet af det globale bilmarked
  • STLA Medium vil blive installeret i flere fabrikker for at understøtte Stellantis´ elektrificeringsambition med start i Europa

Stellantis har netop præsenteret deres nye platform: STLA Medium, en global BEV-by-design platform med state-of-the-art funktioner, herunder en rækkevidde på 700 kilometer, høj energieffektivitet, rigeligt power og ladekraft.

STLA Medium-platformen tilbyder lang rækkevidde kombineret med indbygget fleksibilitet til at være base for en række forskellige modeller og drivlinjer i C- og D-segmenterne, som tegnede sig for 35 millioner salg i 2022 - næsten halvdelen af de 78,5 millioner solgte køretøjer globalt det år. I dag tilbyder Stellantis-mærkerne 26 forskellige modeller i disse segmenter på en række forskellige platforme. Op til to millioner køretøjer om året kan bygges på STLA Medium platformen på flere fabrikker over hele verden med start i Europa i år.

"Det, vi ser i dag, er produktet af lidt over to års kompromisløs innovation for at levere ren, sikker og overkommelig mobilitet, understøttet af vores investering på 30 milliarder euro i elektrificering og software frem til 2025," fortæller Carlos Tavares, Stellantis CEO og fortsætter: "STLA Medium-platformen demonstrerer dedikationen i Stellantis gruppen og vores fokus på at levere produkter, der tager udgangspunkt i vores kunder, mens vi målrettet arbejder efter netto nul udledning i 2038."

STLA Medium er den første af fire globale BEV-platforme, som understøtter gruppens fremtidige produkter og er nøglen til at nå de ambitiøse mål i Stellantis Dare Forward 2030-strategiplanen, herunder at nå et 100 % salgsmix i Europa af rene elbiler og et 50 % BEV-salgsmix for personbiler og lette lastbiler i USA inden 2030.

STLA Medium er udviklet til at overgå kundernes forventninger

BEV-by-design STLA Medium-platformen leverer en rækkevidde på mere end 700 km med en Performance-pakke, mens Standard-pakken er vurderet til mere end 500 km (WLTP). Med en netto energi på op til 98 kilowatt-timer (kWh) placerer STLA Medium platformen sig blandt de bedste i klassen.

STLA Medium har et 400-volts system, og afhængigt af forholdene er det muligt at opnå et forbrug på under 14 kWh pr. 100 km. Den kan oplades fra 20 % til 80 % på 27 minutter, hvilket giver en hastighed på 2,4 kWh pr. minut.

Modeller, som er baseret på STLA Medium, vil blive solgt globalt og være tilgængelige med forhjuls- eller firehjulstræk med en elektriske ydelse fra 160 til 285 kW.

Karrosserityperne vil omfatte personbiler, crossovers og SUV'er. Fleksibiliteten ved STLA Medium giver Stellantis designerne frihed til at udvikle bilmodeller med:

• En akselafstand mellem 2.700-2.900 millimeter

• En længde på 4,3-4,9 meter

• Frihøjde på mere end 220 mm for at sikre offroad kapacitet og ydeevne

• Hjul op til 750 mm i diameter, en nøgleegenskab for designet.

Stellantis´ ingeniører har fokuseret på at placere batteripakken (high-energi density) så effektivt som muligt, for at maksimere pladsen indvendigt i bilen og samtidig sikre et lavt tyngdepunkt og bedst mulige køreegenskaber.

Platformkomponenter som kabinevarme/kølesystem, styretøj, bremseassistent og drivlinjer er designet til at minimere energiforbruget. Dette er kombineret med omfattende brug af lette og stive materialer for at optimere køretøjets rækkevidde og levere eksemplariske køreegenskaber.

Fremtidssikrede platforme

STLA platformfamilien (Small/Medium/Large/Frame) er konstrueret til at være fremtidssikret – modulopbygget og fleksibel i akselafstand, bredde, udhæng, kørehøjde og affjedringsdesign. Funktionerne og ydeevnen af STLA-baserede køretøjer kan tilpasses og udvikles over årene med implementeringen af STLA Brain-arkitekturen, STLA SmartCockpit og STLA AutoDrive-platformene – hvilket muliggør over-the-air opdateringer til software og forbedret hardware.

Platformene er designet til fremtidig batterikemi, herunder nikkel- og koboltfrie batterier samt solid-state batterier. Dette gør det muligt for Stellantis-mærkerne at skræddersy bilens kapacitet til den ideelle balance mellem omkostninger og ydeevne.

About Stellantis

Stellantis N.V. (NYSE: STLA / Euronext Milan: STLAM / Euronext Paris: STLAP) is one of the world’s leading automakers and a mobility provider. Its storied and iconic brands embody the passion of their visionary founders and today’s customers in their innovative products and services, including Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep®, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall, Free2move and Leasys. Powered by our diversity, we lead the way the world moves – aspiring to become the greatest sustainable mobility tech company, not the biggest, while creating added value for all stakeholders as well as the communities in which it operates. For more information, visit www.stellantis.com.

Kategorier

K.W. Bruun & Co er en familiefondsejet Koncern med rødder tilbage til 1914, hvor stifter K.W. Bruun solgte de allerførste biler. I dag er vi en af Nordens største bilimportører med bil- og reservedelsimport af bilmærkerne Peugeot, Citroën, DS, Opel og Mitsubishi i Danmark og Sverige. I 2022 blev Fiat, Jeep og Alfa Romeo samt det kinesiske luksusmærke Hongqi tilføjet til porteføljet. Koncernens fokusområder er bilimport, digital innovation og investering.