Der er stadig grund til at kæmpe for kvinder i forskning - Kvindepris fejrer 20 års jubilæum

L’Oréal Fonden og UNESCO gør klar til at hædre fem enestående kvinder i forskning med L’Oréal-UNESCO For Women in Science Priserne 2018, ved en prisoverrækkelse på UNESCOS hovedkontor i Paris 22. marts.

Prisoverrækkelsen holdes efter en stor videnskabskonference, der arrangeres af L’Oréal Fonden og UNESCO den 21. marts. Disse events arrangeres for at anerkende førende kvinder i forskning og bringe 15 talentfulde unge kvinder frem i lyset, som også hædres ved 20 års jubilæet.

Kvinder er stadig i undertal på forskellige områder og især inden for forskning, hvor glasloftet stadig er en realitet. I dag er kun 28% af forskere kvinder og mindre end 3% af Nobelpriserne inden for science er tildelt kvinder siden starten i 1901.

Men der er masser af eminente kvinder i forskning, og at vise dem som rollemodeller bidrager til at fremme ligestillingen på forskningsområdet. I 20 år har L’Oréal Fonden i partnerskab med UNESCO hvert år hædret 5 exceptionelle kvindelige forskere og arbejdet på at fremme balancen mellem kvinder og mænd i forskning.

PRISTAGERNE 2018: ENESTÅENDE KVINDER I FORSKNING

Den 22. marts vil fem fremtrædende kvindelige forskere modtage L’Oréal-UNESCO For Women in Science Priserne 2018. Hver pristager modtager €100.000, og de hædres for deres resultater inden for disciplinerne medicin, palæontologi, molekylær biologi, økologi og evolutionær biologi.

Igennem de sidste 20 år har L’Oréal-UNESCO For Women in Science programmet hædret 102 pristagere og støttet mere end 3.000 unge kvindelige forskere og bidraget til at give dem større anerkendelse inden for forskning. Tre af disse pristagere har modtaget Nobel Prisen.

For yderligere at promovere disse kvinder i forskning har L’Oréal Fonden arrangeret en international kommunikationskampagne i syv internationale lufthavne – Paris, New York, Beijing, London, Dubai, Sao Paulo og Johannesburg – og via en outdoor kampagne i Paris, i partnerskab med JCDecaux og Aéroports de Paris.

I Danmark blev de nationale L'Oréal-UNESCO For Women in Science priser uddelt for 10. gang i december. To af de danske pristagere har modtaget prisen som International Rising Talent.

Se vedlagte liste over pristagere 2018 og modtagere af International Rising Talents.

• kvinder i forskning
  • l'oréal fonden
  • unesco
  • heather zar