2021: Lamborghinis bedste år nogensinde, både når det gælder salg, omsætning og overskud

Donation til UNHCR som støtte til den ukrainske befolkning

Sant'Agata Bolognese, d. 17. marts 2022 – Automobili Lamborghini afsluttede regnskabsåret 2021 med de bedste resultater nogensinde, når det gælder salg, omsætning og overskud, hvilket understreger koncernens solide og vindende strategi.

Stephan Winkelmann, som er bestyrelsesformand og CEO hos Automobili Lamborghini, kommenterede: ”Lamborghini har leveret fremragende forretningsmæssige og økonomiske resultater, de bedste i virksomhedens historie, og det giver virksomheden den nødvendige soliditet til at navigere i en ny periode med usikkerhed som den, vi oplever i øjeblikket. Vi er utroligt triste over det, der sker i Ukraine, og vi håber på en hurtig afslutning på fjendtlighederne i de demokratiske værdiers navn.”

Omsætningen nåede en ny rekordhøjde på 1,95 milliarder euro, hvilket er en stigning på 19 % i forhold til 2020. Effektiv drift understøttet af lanceringen af nye modeller løftede driftsoverskuddet til et hidtil uset niveau. Overskudsgraden blev mere end fordoblet i forhold til 2018 og kom op på 20,2 %, som er et indtjeningsniveau på linje med luksusbranchen. Disse fremragende præstationer medførte et driftsoverskud på 393 millioner euro, som er en stigning på hele 49 % sammenlignet med 2020 (264 millioner euro). Som en del af en ambitiøs strategisk plan med de største investeringer i virksomhedens historie (1,8 milliarder euro over de kommende 5 år, komplet selvfinansierede) har Lamborghini sat kursen efter en endnu mere udfordrende økonomisk målsætning for de kommende år: at løfte indtjeningen til mellem 22 % og 25 %.

2021 var også det bedste år nogensinde på et forretningsmæssigt niveau med 8.405 udleverede biler på verdensplan (+13 % sammenlignet med 2020). Overordnet set voksede de tre makroregioner, hvor Lamborghini er til stede, med tocifrede tal: Amerika (+14 %), Asien/Stillehavslandene (+14 %) og EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika, +12 %), hvor henholdsvis 34 %, 27 % og 39 % af det globale salg er fordelt ligeligt.

Sideløbende med disse positive resultater vil Lamborghini gerne vise et konkret initiativ med støtte til den ukrainske befolkning, som er påvirket af de seneste tragiske hændelser. Virksomheden har iværksat en donation på 500.000 euro til UNHCR – FN's Flygtningehøjkommissariat – som har arbejdet i Ukraine siden 2014. Denne solidariske gestus blev ledsaget af beslutningen om at indstille aktiviteterne i Rusland.

Paolo Poma, som er Managing Director og CFO hos Automobili Lamborghini, tilføjede: ”I de seneste år har vi demonstreret, at vi har potentialet og evnerne til at arbejde hen imod fremragende økonomiske resultater, selv om vi står over for udefrakommende forhold med kæmpe indflydelse, som fx pandemien. Den aktuelle geopolitiske situation kræver konstant overvågning af effekten på den globale økonomi, men vi vil iværksætte alle nødvendige tiltag til at sikre vores strategi baseret på udviklingen af den næste generation af produkter og understøttet af en omfattende investeringsplan, som vil bane vejen for vores vækst, forbedre vores økonomiske præstationer, værdien af vores brand og vores virksomhed.

Når det gælder salget, så holdt USA fast i førstepladsen (2.472 stk., +11 %) efterfulgt af Kina, som hoppede op på andenpladsen (935 stk., +55 %), Tyskland (706 stk., +16 %) og Storbritannien (564 stk., +9 %). Lamborghini opnåede også en stigning på sit hjemmemarked, Italien: +4 % med et samlet salg på 359 biler.

Med hensyn til modellerne var der stor succes med super-SUV’en Urus med 5.021 stk. efterfulgt af den V10-motoriserede Huracán, der opnåede en stor fremgang i salget med 2.586 stk. genereret af den stærke fremdrift fra Huracán STO. Derudover blev der leveret 798 eksemplarer af Aventador (V12-modellen) på verdensplan.

I de kommende måneder vil Lamborghini afsløre innovationer til Huracán og Urus, to til hver model, for at afslutte æraen med forbrændingsmotorer og skifte over til hybriddrift, som indledes med lanceringen af den model, der skal erstatte Aventador i 2023.

I det forgangne år annoncerede Lamborghini sin ambitiøse Direzione Cor Tauri-strategi, som er opkaldt efter den lyseste stjerne i stjernebilledet Tyren. Det kommer til at være en to-faset vej mod en elektrisk fremtid, mens man stadig er tro mod mærkets DNA. I den første fase, omstillingen til hybrid, vil virksomheden lancere sin første model med hybridteknologi i 2023, inden man overgår komplet til hybriddrift for hele modelrækken i 2024 og dermed opnår en 50 % reducering af CO2-emissionerne. Den sidste fase, komplet elektrificering, vil starte i anden halvdel af dette årti med lanceringen af en fjerde model, som vil være fuldt elektrisk, sideløbende med hybridmodellerne.

Danmarks eneste autoriseret forhandler af Lamborghini og en del af Semler Premium og Semler Gruppen - Danmarks største bilaktør, som har over 100 års erfaring med import, salg og servicering af biler. Vores ekspertise giver de bedste forudsætninger for at kunne tilbyde dig en enestående biloplevelse og professionel vejledning af såvel dit køb, leasing og service på værkstedet.