Hjemmelavede smykker hitter som aldrig før: Corona-pandemien har fået kreativiteten til at spire hos danskerne

De sidste mange måneder har vi opholdt os mere derhjemme, end vi har været vant til – og måske også med mere tid på hænderne. Det har skabt grobund for nye interesser og hobbyer. Mange har fattet interesse for de kreative discipliner som fx smykkefremstilling, der kun kræver få remedier for at komme i gang og skabe smukke resultater. Hos Smyks, der både driver en webshop på tre sprog og en fysisk forretning på Islands Brygge, har stigningen i interessen for DIY-projekter været til at tage og føle på.

I turbulente tider finder vi ro i at skabe noget med hænderne

Det er ikke tilfældigt, at vores hænder kommer i arbejde, når verden omkring os sætter vores tryghed og omstillingsparathed på prøve. Ifølge ejerne bag Smyks, Martin og Annemarie, følger der nemlig en række positive effekter med, når vi fordyber os i det kreative arbejde:

“Når man skaber noget ved hjælp af et håndværk, kan det faktisk nærmest være meditativt, og det reducerer automatisk stress. Når man føler sig overvældet, kan det i mange tilfælde hjælpe at sætte sig ned og kreere noget, som man godt kan lide.”

Og det må man sige, at mange danskere har fået øjnene op for. Hos Smyks er salget steget betragteligt under Corona-pandemien, og der bliver gjort flittigt brug af de mange DIY-guides og inspirationssider på smyks.dk.

Inspiration og gør det selv-guides i lange baner

Det er netop inspiration og vejledning, der er grundstenene i Smyks’ forretning. I webshoppen og butikken kan du købe alt det nødvendige udstyr for at komme i gang med dine egne smykker – men endnu vigtigere er det, at du kan blive inspireret til at skabe dine egne unikke kreationer:

“Smyks er for os ikke bare et spørgsmål at om sælge flest perler; vores koncept har fra starten lagt vægt på at inspirere, undervise og hjælpe folk i gang med at lave egne smykker,” siger Martin Pihl.

Netop derfor kan du på Smyks’ hjemmeside finde en lang række inspirationsartikler, gør det selv-videoer og -guides til næsten alle typer af hjemmelavede smykker. Lige nu er det fx de såkaldte wrap-ringe, der hitter – her kan du ved hjælp af smykkesten og forgyldt sølvtråd skabe små mesterværker, der passer perfekt ind i tidens trendbillede. De mange guides og idéer kommer fra Smyks’ egen designer, som tager udgangspunkt i både klassiske teknikker og tidens tendenser.

Om Smyks

Interessen for perler og smykker fik Martin Pihl fra sine forældre, der fra 1999 til 2007 drev butikken Svaneke Smykker på Bornholm. Martin overtog restlageret og grundlagde Smyks sammen med Annemarie, som han mødte på Designskolen Kolding. Smyks beskæftiger i dag otte medarbejdere og har en butik på Islands Brygge foruden webshoppen, der er tilgængelig på dansk, engelsk og tysk. I butikken arrangeres der jævnligt workshops, hvor interesserede kan lære nye teknikker og få inspiration til at kreere deres egne smykker.

• livsstil
  • diy