Hop med på bølgen: Fyld garderoben med bæredygtigt tøj

Det er ikke kun et brandvarmt politisk emne. Spørgsmålet om, hvordan vi passer bedst på vores jord, går catwalk på nogle af verdens største runways i disse år, når designere giver deres bud på, hvordan mænd og kvinder klæder sig moderigtigt i bæredygtigt tøj.

Det er bæredygtigt at vælge underbukser til mænd i holdbare materialer

Vil du undgå at skifte items i din garderobe flere gange om året? Du tager et aktivt valg om at klæde dig bæredygtigt, hvis du lægger tøj på hylderne i gode materialer. Er du på udkig efter nye underbukser til mænd?

Du bør lægge modeller i undertøjsskuffen, som er skabt af slidstærke stoffer. Det er langt mere bæredygtigt, end hvis du vælger underbukser til mænd i materialer, som hurtigt får huller.

Pasformen på dine underbukser er vigtig

Du behøver ikke gå på kompromis med hverken pasform eller komfort, når du vælger bæredygtigt tøj.

Har du haft et par boxershorts, som kradser og kravler op?

Med sådan en oplevelse i bagagen ved du, at den rigtige pasform kan være afgørende. Uanset om du lever et aktivt liv med fuld fart eller foretrækker rolige timer i sofaen, skal dine underbukser føles rare mod huden.

Sådan kan du se, om dit tøj er bæredygtigt

Det er ikke altid nemt at tage et bæredygtigt valg. Ved du, hvordan du kan se, om du står med bæredygtigt tøj i hænderne? Certificeringer er ikke altid ensbetydende med, at tøjet er bæredygtigt. De kan naturligvis pege dig i den rigtige retning, men du må også se på andre faktorer, før du finder svaret.

Dyk ned i detaljen, og se på tøjets materialer

Når du fylder din garderobe med bæredygtigt tøj, må du forholde dig til de materialer, tøjet er lavet af. Allerede nu ved du uden tvivl, at det kræver mange ressourcer og ikke mindst mange liter vand at fremstille tøj.

Ved du også, hvilke tekstiler, som belaster miljøet mest?

Ved at vælge bæredygtigt tøj frem for konventionelle tekstiler, sænker du dit CO2-forbrug markan. Bæredygtigt tøj er nemlig ofte fremstillet af genbrugte materialer.

Bæredygtigt tøj skabt af genanvendelige materialer

Den største forskel på konventionelt og bæredygtigt tøj er, at de bæredygtige beklædningsdele ofte er skabt af genanvendte materialer. Den teknologiske udvikling har sat nye standarder for, hvordan modeverdenen kan bevæge sig i en mere miljøvenlig retning.

Har du en t-shirt på i polyester? Ja, bæredygtigt tøj i polyester findes! I dag udvindes materialet af gamle plastikflasker, så du kan med god samtidig vælge polyester næste gang, du tager på shoppingtur.

• Livsstil, mode, fritid