Leverandør af byggematerialer: Hvis ikke vi kan skaffe dem hurtigt nok, fremstiller vi dem bare selv

BMC (Building Material Corporation), der med base på Stykgodsvej ud til Limfjorden i Aalborg har leveret materialer til byggebranchen i mere end 30 år, har taget skeen i egen hånd for at imødekomme deres kunders behov for kvalitet og hurtig levering. Selv om deres forretning primært har været baseret på langvarige samarbejder med nogle af de største producenter af byggematerialer hidtil, har den driftige leverandør nu startet sin egen produktion af nogle af de mest populære varer.

Tilgængelighed og logistik har altid været blandt nogle af de vigtigste nøgleord for aalborgensiske BMC, der i årtier har leveret kvalitetsmaterialer til den danske såvel som den norske byggebranche. I hele Danmark kan de fx levere alt fra én tagsten til et helt vognlæs på blot 1-3 hverdage, og der er næppe noget, der ikke lader sig gøre, logistisk set. Men den eksplosive vækst i branchen har sat nye krav virksomheden, som har måttet tænke nyt for at imødekomme nogle af de særlige udfordringer, som markedet byder den.

Men disse udfordringer er nu blevet løst ved at satse på egen produktion af nogle af de varer, der er størst efterspørgsel på.

Egen produktion af varmvæg og moderne woodpanels

På grund af det stigende behov har BMC blandt andet fået en ny skæremaskine, så det nu er muligt for dem at levere de mange forskellige byggeplader i præcis de mål, som deres mange kunder efterspørger. Det giver en markant fordel i forhold til blot at være leverandør af standardvarer, som købes hjem og sælges videre. På den måde spares der både tid og penge, som naturligvis også kommer BMC’s kunder til gode i sidste ende.

Ud over tilskæringen af plader fremstiller de nu for eksempel også særlige varmvægplader i deres nyligt anskaffede produktionslokaler tæt på BMC på havnen i Aalborg. Hermed er det muligt at levere nogle rigtigt gode materialer hurtigt – og til yderst konkurrencedygtige priser.

Det gælder ikke mindst for de paneler med trælameller, der findes i flere og flere moderne danske hjem. Det har været decideret svært for BMC at finde en leverandør, som havde disse woodpanels på lager – og da de selv havde adgang til plader og lameller fra deres eksisterende samarbejdspartnere, øjnede de muligheden for at producere de populære og praktiske plader i eget design direkte til deres kunder.

Hvad fremtiden yderligere bringer, vides endnu ikke – men med et driftigt mindset og lokaler til rådighed er der stor sandsynlighed for, at den positive udvikling ikke stopper her.

• byggematerialer
  • tømmerhandel