Nutidens brandalarmer minimerer alvorlige skader som aldrig før

Brand er altid en alvorlig sag – og det er desværre umuligt at undgå. Det har mange virksomheder måtte sande gennem tidernes løb. Virksomheder, som måske i værste fald har måttet dreje nøglen om på grund af de voldsomme tab, der kan forårsages af en brand.

Virksomheder, der ikke bliver frekventeret det mest af tiden – som for eksempel en privat bolig ofte bliver – er mere eller mindre prisgivet, hvis der lige pludselig opstår alarm, og der ikke ligefrem findes et brandsikringsanlæg med vand, som kan få bugt med ilden. Heldigvis kan man i dag få en særlig intelligent erhvervsalarm, der tage højde for netop denne problematik. De moderne alarmsystemer slår nemlig alarm til en relevant brandslukningsenhed i lokalmiljøet, som kan tage affære, så snart der registreres noget, der kan minde om en brand; det kan for eksempel være en unaturligt høj temperatur, som der findes på konventionelle brandalarmanlæg eller en røgudvikling, der opfanges af en optisk sensor.

Via et sikret netværk sender alarmen øjeblikkeligt besked til et beredskab, som kan tage ud og minimere skaderne, inden ilden får mulighed for at brede sig og skabe uoprettelige skader på de materialer, data og aktiver, der fordrer flere virksomheders daglige drift. De intelligente alarmer er således langt mere effektive end et menneske, der manuelt slår alarm. For systemet er sat sådan op, at sensorerne sender direkte besked til de relevante myndigheder. Og det er med til at sikre mange små og store danske virksomheder. Hvert eneste år.

• Virksomhed, generelt