Sådan kommer du i gang med jagt

Har du et ønske om at gå på jagt, men synes du det er svært at navigere rundt i hvilket jagtudstyr, du har brug for og hvilket der er bedst for en nybegynder? Læs artiklen her og bliv klogere på, hvordan du bedst kommer din interesse for jagt til livs.

Byg dig langsomt op med en salonriffel

Når du begynder at overveje at gå på jagt, skal du naturligvis tage et jagttegn før, at det er muligt. Har du gennemført jagttegn og begynder at tænke på hvilken riffel, der skal være din første, kan en salonriffel være god at starte med. Det er den fordi en salonriffel er et let gevær, der er meget behageligt at skyde med, og så er det næsten lydløst. Ammunition til en salonriffel er billig, og riflen er derfor ekstra god at træne med, da du kan fyre mange skud af for små midler. I Danmark er en salonriffel kun godkendt til at jage småvildt, hvilket også er en god start, inden du kaster dig ud i at jage større dyr. Med en salonriffel kan du skyde fra en afstand på 50-100 meter, og det er derfor en oplagt mulighed for at øve sig på at sigte.

Det bedste haglgevær for en nybegynder

Har du lidt mere blod på tanden, kan du også starte din jagt med et haglgevær. Som nyjæger vil det her være en god ide at investere i et over-and-under haglgevær. Geværet er tungere end andre haglgevær, hvilket gør det behageligt at skyde med, og mange synes endda, at det er nemmere at skyde med, fordi du har mulighed for at få godt fat om skaftet samt, at det er nemmere at svinge med. Prislejet på et over-and-under haglgevær ligger også i den lave ende, og det er derfor ideelt til dig, som først lige er kommet i gang med jagt.

Øg dine chancer for at ramme plet

Uanset om du har gået på jagt i mange år eller er nybegynder, er det en god ting at have en sigtekikkert til din riffel. Sigtekikkerter gør, at du bedre kan se dit bytte og dermed også sigte og skyde mere præcist. Der er dog mange forskellige slags sigtekikkerter, og det handler om, hvad du skal jage, om det er i dagslys eller skumring og på hvilken afstand jagten foregår. Med en sigtekikkert kan du derfor få en bedre oplevelse med din jagt, og det er derfor en god ting at investere i, hvis du ønsker at gøre jagt til din foretrukne hobby.

• Fritid