Vi taber for mange penge på uddannelse

Hver femte danske virksomhed kan ikke svare på, hvor mange penge de bruger på interne uddannelser. Og de færreste måler udbyttet af deres investering. Det er paradoksalt, fordi virksomhederne samtidig bruger flere penge end tidligere – netop på at uddanne deres medarbejdere. Det fastslår en stor international undersøgelse, som også har fokus på Danmark.

Fire ud af fem kender ikke effekten af deres investering i uddannelse. Det fastslår en stor international analyse fra den førende HR autoritet Cranet, som bl.a. har spurgt 238 danske virksomheder med over 100 ansatte. Cranet påviser bl.a., at hver femte danske virksomhed ikke kan sætte tal på, hvor mange penge virksomheden bruger på uddannelser.

Viljen mangler ikke
Stine Schulz, som er direktør i det digitale læringsbureau Learningbank, vurderer, at det ikke er viljen der mangler, men værktøjerne:

- Mange vil gerne gøre det bedre, men en væsentlig del af forklaringen er ganske enkelt, at der mangler løsninger på markedet. Danske virksomheder kan vælge mellem svage standardløsninger eller meget dyre HR-redskaber lavet helt fra bunden af. Men ingen af delene hjælper, og så vælger de fleste at gøre som de altid har gjort, og det er dyrt for virksomheden og frustrerende for medarbejderne, siger Stine Schulz fra Learningbank A/S.

En af de virksomheder, som faktisk prøver at gøre intern uddannelse målbart, er River Online. Virksomheden leverer digital markedsføring – et område med hård konkurrence og hurtig udvikling. Derfor har River Online fokus på intern kompetenceudvikling, som ikke må ’røve’ for meget tid fra driften. Og i 2015 valgte virksomheden en digital løsning hos Learningbank.

- Oplæringsfasen er blevet kortere og mere effektiv. Samtidig er konsulenternes viden blevet større. Tidligere kørte vi et buddy system. Så var der altid huller i den viden, der blev givet videre. Der gik altid noget tabt fra led til led. Dén del er altså helt forandret nu. Det er lige før, det er de nye, der giver de gamle ’tørt på’ med hensyn til, hvordan tingene skal gøres hos os, fortæller River Onlines stifter og ejer Jesper Riber.

Stine Schulz fra Learningbank tror, at flere danske virksomheder vil gå samme vej og digitalisere på HR- og uddannelsesområdet. Hun ser en tendens i markedet.

- Når den næste HR undersøgelse fra Cranet udkommer, tror jeg vi vil se, at endnu flere danske virksomheder har fokus på omkostninger til uddannelse og, at mange flere måler systematisk på udbyttet af den investering. Jeg tror, at målbarhed og digitalisering går hånd i hånd, og at begge dele vil indtage en vigtig position i HR afdelingerne i de kommende år. Og dét tror jeg vil komme både medarbejderne og virksomhederne til gode, siger Stine Schulz fra Learningbank A/S.

Cranet udkommer i øvrigt cirka hvert tredje år, og næste gang kan forventes i 2017.

Mere information om undersøgelsen fra Cranet
Communication Manager i Learningbank
Louise Sand, +45 25 41 20 16

• Erhverv

• e-learning
  • digitaliserig
  • learningbank
  • onboarding

Learningbank er en dansk softwarevirksomhed og digitalt læringsbureau med 20 medarbejdere, som betjener blandt andre Røde Kors, Telia, Emmerys, CHANGE og Novo Nordisk med digital styring af HR, digital læring og kompetenceudvikling. Learningbank er ejet af CEO Stine Schulz samt Sato Holding og fundet af Væktsfonden.

Learningbanks digitale løsninger hjælper mennesker i alle jobtyper med at styrke de afgørende kompetencer midt i en travl hverdag. Fordi medarbejdere, som udvikler sig, trives bedre og skaber bedre resultater på virksomhedens bundlinje.

Læs mere på www.learningbank.dk

Louise Sand