45.000 danske iværksætterselskaber skal afvikles - hvad betyder det i praksis?

45.000 danske iværksætterselskaber befinder sig lige nu i et selskabsretligt limbo. Et lovforslag fremsat af regeringen og Dansk Folkeparti betyder nemlig, at disse virksomheder skal omdannes til anpartsselskaber (ApS) inden for to år. Simon Eklund fra LegalDesk.dk giver her gode råd til, hvad man som iværksætter skal gøre, hvis lovforslaget bliver vedtaget.

I kølvandet på en lang række negative historier ser det nu ud til, at selskabsformen Iværksætterselskab (IVS) har mødt sit endeligt. Kritikken er haglet ned over selskabsformen efter, at en undersøgelse foretaget af Erhvervsstyrelsen har belyst, hvordan denne selskabsform har åbnet for forskellige muligheder for svindel og svig.

Selskabsformen har f.eks. gjort det for let for virksomhedsejere at undlade at betale gæld til både offentlige og private kreditorer.

Det betyder, at cirka 45.000 danske IVS’er i disse dage skal forholde sig til en ny virkelighed. Lovforslaget om afskaffelsen af IVS skal til førstebehandling 12. marts i år og vil med stor sandsynlighed betyde, at selskabsformen synger på sidste vers. Konkret betyder det, at alle IVS’er skal omdannes inden for to år. Hvis det ikke sker, bliver virksomheden tvangsopløst.

Hos LegalDesk.dk forstår man godt, at man er lidt utryg ved situationen, hvis man er blandt de 45.000 iværksætterselskaber. Men stifter af den juridiske tech-virksomhed LegalDesk.dk, Simon Eklund, maner til besindighed midt i den politiske støj.

"Lovforslaget er sat sammen sådan, at virksomhedsejere har to år til at omdanne deres IVS’er. Samtidig sænkes kravet om selskabskapital i ApS med 10.000 kr. Tvangsopløsning lyder drastisk, men virksomhederne har dog to år, hvor de kan fortsætte med at spare op af deres overskud indtil opsparingen rammer 40.000 kr."

Hvis virksomhedsejere er bekymret for, om omsætningen er stor nok de næste to år, beroliger han med, at der er andre måder at imødekomme kravet om selskabskapital.

"Alternativt kan de 40.000 kr. indskydes kontant i selskabet, hvis det er noget der vedtages i forbindelse med beslutningen om omdannelsen. Herefter vil det være muligt at omdanne IVS til ApS med hjælp fra en revisor” siger Simon Eklund.

LegalDesk.dk har samlet et overblik over, hvad man skal stille op som iværksætter, hvis lovforslaget vedtages.

Hvad gør man, hvis man ejer et IVS?

• Ejer man et IVS, betyder det, at virksomheden skal omdannes til et ApS inden for to år fra ikrafttrædelsesdatoen.
  • Omdannelsen kræver, at virksomheden har opnået selskabskapital på 40.000 kr., som er et lovkrav for at kunne oprette et ApS.
  • Omdannelsen skal udføres af en revisor, som bl.a. giver erklæring om, at selskabskapitalen er til stede i virksomheden.
  • Langt de fleste iværksætterselskaber oprettes for under 25.000 kr. i selskabskapital, hvilket betyder, at den toårige afviklingsperiode skal bruges på at spare 40.000 kr. op, så omdannelsen kan ske i praksis.

Hvad sker der, hvis man ikke omdanner sit IVS?

• Hvis et IVS ikke bliver omdannet inden for den toårige periode, vil Erhvervsstyrelsen tvangsopløse virksomheden. Det betyder, at virksomheden holder op med at eksistere i juridisk forstand.

Kan man oprette IVS’er nu og i fremtiden?

• Ønsker man at starte virksomhed som et IVS, kan man fuldt ud lovligt gøre det frem til ikrafttrædelsesdatoen for lovforslaget.
  • Fra og med ikrafttrædelsesdatoen vil det ikke længere være muligt at oprette et IVS, hverken gennem advokat eller online, og man må vælge en anden selskabsform.

• Kriminalitet, jura, retsspørgsmål

• legaltech
  • iværksættere
  • iværksætteri
  • torsten schack pedersen
  • iværksætterselskab
  • ivs
  • legaldesk
  • startup
  • lovforslag
  • virksomhedsejer
  • rasmus jarlov

LegalDesk.dk er Danmarks førende udbyder af automatiserede online juridiske ydelser til både private og erhvervskunder. Visionen er at give et værdifuldt alternativ til den traditionelle advokat, så flere mennesker og virksomheder får adgang til juridisk assistance af høj kvalitet. På LegalDesk.dk opretter og modtager du dine juridiske dokumenter på 15 minutter. Du kan udfylde og modtage dine dokumenter, når og hvor det passer dig, og du sparer op til 75 % af, hvad en advokat koster for samme opgave.

Simon Eklund

Pressekontakt Co-founder Administrerende direktør 24468244

Louise Høy

Pressekontakt Kommunikationsansvarlig Digital markedsføring, kommunikation og SoMe 60542448