Byg en sæbekassebil på Blågårds Plads med LetsGo

Normalt er sæbekasseløb noget, man forbinder med barndommen i forstæderne. Det vil delebilordningen LetsGo lave om på. Derfor forvandler LetsGo d. 29. April Blågårds Plads på Nørrebro til et værksted, hvor børn og barnlige sjæle kan bygge og dele sæbekassebiler. Her vil der stå frivillige klar til at hjælpe med at bygge sæbekassebiler af genbrugstræ til lyden af god musik.

Delebilordningen LetsGo afholder arrangementet i samarbejde med Nørrebro Lokaludvalg og Københavns Delebiler. Formålet med arrangementet er at give børn muligheden for at dele en sæbekassebil, ligesom forældrene deler bil i en delebilordning. Samtidig skal sæbekasseræset illustrere, hvad en by med færre parkerede biler og mere plads kan bruges til.

Formand for Nørrebro Lokaludvalg, Mogens Petersen, ser frem til arrangementet:

- I Nørrebro Lokaludvalg er vi glade for at kunne støtte Børnenes sæbekasse delebiler. Arrangementet er på samme tid nyskabende og en del af Nørrebros arv og bakker op om den sammenhængskraft og de initiativer, som vi ønsker i vores dejlige bydel, siger Mogens Petersen.

Bedre byliv til byboerne

I LetsGo arbejder man hele tiden på at skabe en by med færre privatejede biler. Dronevideoer fra COWI har blandt andet vist, at omkring 25 pct. af bilerne i København holder stille mandag til fredag og derfor optager unødvendig plads i gadebilledet. Med en enkelt delebil kan man fjerne seks privatejede biler, og indtil videre har delebiler med fast stamplads erstattet 258 privatejede biler på Nørrebro.

Bjarke Fonnesbech, der er direktør i LetsGo, håber på, at arrangementet kan få flere københavnere til at overveje fordelene ved at dele bil med naboen i lokalområdet:

- Vi håber, at vores ide om deleøkonomi og fællesskab kan smitte af på børnene og deres forældre, så de i fremtiden vil have lyst til at køre i delebil, på cykel og med offentlig transport, fremfor at købe en bil selv. Vi håber, det kan skabe et fællesskab om både bilerne og byen, så vi kan skabe et bedre byliv med mere plads til sjove aktiviteter som sæbekasseløb, siger Bjarke Fonnesbech.

Arrangementet falder i forbindelse med 48 Timers Festivalen på Nørrebro.

Læs mere på: www.letsgo.dk/saebekasse

• grøntransport
  • grønby
  • bæredygtighed
  • letsgo
  • 2200kultur
  • 48timersfestival
  • nørrebro
  • bedrebyliv

LetsGo har mere end 180 biler i København, Aarhus, Odense og fem andre danske byer. 15% af dem er elbiler - bl.a. verdens første, og så vidt vides, eneste dele-Tesla S!