Foto: LINK Arkitektur / Thomas Illemann

Arena Randers er nomineret til Årets Idrætsbyggeri

Nohrcons fagjury har nomineret Arena Randers som én af de fem kandidater, der nu kæmper om prisen som Årets Idrætsbyggeri 2021. Det er blandt andet den gennemtænkte arkitektoniske strategi og ambitionen om at samle det eksisterende byggeri med det nye, som har imponeret dommerne.

Idrætskomplekset Arena Randers har fået nyt liv. Arenaen er blevet ombygget og har desuden fået en helt ny hal. Der er søgt et helhedsgreb, som samler alle bygninger under ét fælles tag og giver Arena Randers nyt liv som kulturelt vartegn med opvisnings- og multihal, ankomstområde og foyer, samt et VIP-område.

Et sammensat arkitektonisk udtryk

Arena Randers er en del af et kulturelt kraftcenter i Randers by og en del af et større fælles sportsområde bestående af Randers Stadion, Water & Wellness, Randers Tennishal samt de eksisterende 3 haller, som i dag udgør Arena Randers.

Det eksisterende halkompleks er bygget over mange omgange og har på den måde fået et sammensat arkitektonisk udtryk, uden noget særligt hierarki. I stedet for at tilføje endnu et bygningsvolumen med nyt arkitektonisk udtryk til komplekset, har LINK Arkitektur videreført Hal 1’s komposition og søgt et helhedsgreb, der samler Hal 1 og Hal 4 under samme tag. Helhedsgrebet skaber et klart hierarki i de mange bygninger og muliggør samtidig en tilbygning i en nutidig arkitektur.

Det svævende tag på den nuværende Hal 1 fortsættes ud over den nye Hal 4. Samtidig videreføres linjerne fra teglvolumenet ud i facadebearbejdningen på den nye hal. Dermed er de to haller samlet under et tag. Det skaber et sammenhængende udtryk og på afstand vil bygningen fremstå som en samlet komposition med et åbent og inviterende udtryk.

Et tribuneanlæg med muligheder

For at skabe mest mulig intensitet, oplevelse og sammenhæng i multihallen er der skabt et tribuneanlæg, som omslutter halgulvet hele vejen rundt. Det giver en stærk forbindelse mellem tilskuere og sportsudøvere eller kunstnere.

Tribunerne er fuldt mobile og kan rykkes frem mod banen, så en mere intim stemning kan opnås, eller de kan alle parkeres i den ene ende af hallen, så man opnår fuld åbenhed. Det betyder eksempelvis, at hallen kan rumme tre håndboldbaner til turneringer og stævner, mens der, når alle tribuner rulles ud, er én enkelt håndboldbane tilbage med plads til masser af tilskuere.

Der er brugt enkle og udtryksfulde materialer og farver, f.eks. den grønne farve på gulvet, tribuner i egetræ og stållamellerne mod den sorte baggrundsfarve. Det gør, at hallen får eksklusivt udtryk, så den også kan bruges til kulturaktiviteter. Der kan være alt fra mindre møder og receptioner til større konferencer, messer og koncerter.

Juryens bedømmelse

"Arena Randers viser hvordan man med en gennemtænk arkitektonisk strategi kan opgradere et eksisterende byggeri og skabe helhed i et fragmenteret anlæg. Et smukt materialevalg sætter nye standarder for Arena byggerier."

"'Arkitektonisk flot byggeri der samler det eksisterende byggeri med det nye. Godt tænkt at Arena Randers skal rumme både bredde og elite - både "hverdagsmester" og "verdensmester"."

"Arena Randers er et flot bud på, hvordan man kan skabe en facilitet, der både kan rumme de allerbedste i form af byens kvindelige håndboldligahold, men samtidig i dagligdagen kan være en facilitet, hvor der skaber masser af plads til bredde- og foreningsidrætten. Arena Randers fremstår endvidere med en meget gennemført arkitektur, der sikrer, at idrætsfaciliteten bliver en markant og æstetisk flot bygning i midten af Randers by."

Adresse: Fyensgade 1, Randers
Type: 1. præmie i konkurrence. Nybyggeri af hal samt ombygning af eksisterende anlæg
Byggeform: Nybyggeri og ombygning
Færdig: Maj 2020
Areal: 7.900 m²
Anlægssum: 90 mio. kr.

Teamet bag

Bygherre: Arena Randers
Arkitekt: Link Arkitektur
Entreprenør: Max Bögl
Ingeniør: Orbicon A/S

LINK Arkitektur er blandt de førende tegnestuer i Skandinavien – både hvad angår projektantal, medarbejderantal og omsætning.

Med 15 kontorer i Danmark, Norge og Sverige har vi en stærk lokal forankring i hele Skandinavien. Samtidig har vi altid den nødvendige kapacitet og de specialkompetencer, der måtte være behov for i et givent projekt, også ifm. store og komplicerede opgaver. Vi kombinerer lokalkendskab med bredde og dybde.

Udover bygningsarkitektur har vi en bred kompetence inden for urbanisme, landskab, indretning, design og byplan samt BIM, energi og bæredygtighed. Og vi er til enhver tid parate til at give os i kast med både store og små projekter – fra storskala boligudvikling over komplicerede hospitalsbyggerier til bæredygtighedscertificerede skoler og indbydende konferencehoteller. Vi har en meget bred erfaring inden for alle disse projektområder, ligesom vi har en lang tradition inden for byplanlægning, kontorudvikling, idrætsfaciliteter, infrastrukturprojekter og industribyggeri.