Ny digital platform til kontoroptimering

Realdania støtter nyt LINK-projekt om fremtidens kontor

LINK Arkitektur har udviklet et nyt digitalt planlægningsværktøj, Agiliate, som kan optimere kontorarealer og understøtte det hybride arbejdsliv. Nu har den digitale platform modtaget 500.000 kr. i støtte fra Realdania til videre udvikling og etablering som et webbaseret værktøj med en open source-tilgang.

Under overskriften ’RESPOND – rammerne for den nye hverdag’ har Realdania været på jagt efter nye idéer og løsninger, der opstod under pandemiens nedlukninger og restriktioner, som fremadrettede kan bidrage til at skabe et mere robust bygget miljø og dermed øge livskvaliteten.

Nu har ni innovative idéer fra corona-tiden fået støtte, og ét af projekterne er LINK Arkitekturs digitale platform, Agiliate, som netop har modtaget 500.000 kr. fra Realdania til videre udvikling og etablering som webbaseret platform.

Agiliate er et effektivt planlægningsværktøj, der hjælper lejere, ejere og udviklere af kontorbygninger med at organisere og forbedre udnyttelsen af kontorlokaler.

• ”Det Klassiske kontorlandskab er under markant forandring. Flere medarbejdere arbejder hjemmefra, og det udfordrer både følelsen af virksomhedskultur og efterlader dyre, uudnyttede kontorkvadratmeter. Her hjælper Agiliate med at definere, hvordan en arbejdsplads mest hensigtsmæssigt kan understøtte det hybride arbejdsliv gennem disponeringen og udnyttelse af kontorarealer. Hvis vi skal løse morgendagens udfordringer, kræver det samarbejde, på tværs af fag, virksomheder og brancher. Agiliate vil derfor blive udviklet som et open source-værktøj,” siger Jan Buthke, Digital Innovation Lead i LINK Arkitektur

Gennem en digital deltagelsesproces kortlægges såvel den nuværende arbejdssituation som morgendagens behov blandt medarbejderne. Efterfølgende genererer den digitale platform en række forskellige scenarier og forslag til, hvordan kontorarealet bedst muligt kan understøtte samarbejde i det daglige og optimerer virksomhedens måde at indrettet sig på.

Det handler om at arbejde smartere ved at kortlægge medarbejdernes arbejdsprocesser, sammenarbejde og brug af teknologi, tid og sted, for at finde den mest hensigtsmæssige måde at varetage opgaver på.

• ”Fremtidens kontor handler ikke om antallet af skriveborde, men om at sikre effektiv anvendelse af ens kvadratmeter, som kan understøtte de rigtige typer af samarbejdsrum og sociale funktioner på arbejdspladsen. Her kan Agiliate både anvendes til at optimere kontorarealer og skabe bedre og mere fleksible rammer for medarbejdernes daglige arbejde,” siger Pontus Brusewitz, faglig leder for interiørarkitektur i LINK Arkitektur.

LINK Arkitektur er blandt de førende tegnestuer i Skandinavien – både hvad angår projektantal, medarbejderantal og omsætning.

Med 15 kontorer i Danmark, Norge og Sverige har vi en stærk lokal forankring i hele Skandinavien. Samtidig har vi altid den nødvendige kapacitet og de specialkompetencer, der måtte være behov for i et givent projekt, også ifm. store og komplicerede opgaver. Vi kombinerer lokalkendskab med bredde og dybde.

Udover bygningsarkitektur har vi en bred kompetence inden for urbanisme, landskab, indretning, design og byplan samt BIM, energi og bæredygtighed. Og vi er til enhver tid parate til at give os i kast med både store og små projekter – fra storskala boligudvikling over komplicerede hospitalsbyggerier til bæredygtighedscertificerede skoler og indbydende konferencehoteller. Vi har en meget bred erfaring inden for alle disse projektområder, ligesom vi har en lang tradition inden for byplanlægning, kontorudvikling, idrætsfaciliteter, infrastrukturprojekter og industribyggeri.

Jan Buthke

Digital Innovation Lead Parametric Design +45 61 93 61 93