Pressemeddelelse -

“Tell us!” er et globalt crowdsourcing-projekt, der som noget nyt inviterer både eksperter og patienter til at bidrage med forskningsspørgsmål omkring ulykker.

• “Tell us!” er et internationalt crowdsourcing-projekt, der anvender nye metoder (open innovation) inden for ulykke- og personskadeforskning.
  • Patienterne er inddraget: At involvere både eksperter og patienter i at definere forskningsspørgsmål er en helt ny måde at udføre forskning på.
  • ’Open Innovation in Science Centret’ hos Ludwig Boltzmann Gesellschaft er et velanset og uafhængigt forskningscenter i Østrig, der tidligere har haft stor succes med at bruge ’open innovation’ metoden i forskning.

Wien d. 14. maj 2018

Hvad hvis patienter, læger, ergo- og fysioterapeuter samt sygeplejersker allesammen kunne bidrage til forskningen med deres observationer omkring personskader? I Danmark er der over 440.000 besøg på skadestuerne hvert år (jf. Danmarks Statistik), og her bliver der skabt en enorm mængde viden om, hvordan akutte skader bedst behandles. Men det er langt fra sikkert, at der er evidens for, at det, der virker i praksis, også er beskrevet i teorien.

Patienter og eksperter: Den praktiske erfaring er lige så vigtig som eksperternes viden

Nu inviterer det østrigske forskningscenter Ludwig Boltzmann Gesellschaft både patienter og eksperter til at deltage i et globalt projekt. På den måde kan kombinationen af ekspertviden og praktiske erfaringer give nye indspark til forskningen. Indtil d. 3. juli 2018 kan både patienter og eksperter indsende forskningsspørgsmål på www.tell-us.online.

Formanden for Yngre Ortopædkirurger ser stort potentiale i projektet

”Hvis man spørger forskerne, vil de sandsynligvis sige, at de allerede baserer deres forskning på viden fra praksis og empiriske data. Det interessante er at få dem, der ikke er forskningsaktive, til at bidrage med deres ideer og viden. Et eksempel er fx behandling med is: Det bruges af mange, men det er svært at dokumentere, hvordan det virker, hvor dybt det virker og på hvilken type skader det kan bruges”, sigerCasper Dragsted, Formand for Yngre Ortopædkirurger Danmark. Han siger også, at “hvis patienter og faggrupper som fysioterapeuter, ergoterapeuter og osteopater bidrager med deres ideer og forslag til forskningen, ville det formentlig føre til meget interessante resultater.”

Patienternes viden kan føre til særligt interessante forskningsspørgsmål

I Danmark alene koster arbejdsulykker mindst 55 mia. kr. hvert år, ifølge en undersøgelse lavet af Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur OSHA. Udover det økonomiske incitament til at blive bedre til at forebygge og behandle skader, så er det også essentielt at anerkende patienternes viden og erfaringer, og det kan føre til særligt interessante forskningsspørgsmål.

”I Patientforeningen Danmark får vi for eksempel mange henvendelser fra hofteopererede patienter, der efter operation har fået benlængdeforskel og har måske 2 eller 3 cm forhøjelse under deres ene sko. Men de får afslag på erstatning, fordi de gældende målemetoder (røntgen) oftest konkluderer, at patienter ikke har eller har meget begrænset benlængdeforskel. Er den gældende forskning i dette tilfælde uafhængig og på patienternes præmisser? Vi patienter mener, at der bør stilles spørgsmål til den gældende vidensbank i sundhedsvæsenet, - også på det ortopædiske område”, sigerAnette Ulstrup, Formand for Patientforeningen Danmark.

Open innovation metode til videnskabelig forskning

Patienter og eksperter skal inddrages. Det er sloganet for ”Tell us!” projektet, der skal identificere flere perspektiver på, hvordan vi bedst kan forebygge og helbrede sports-, trafik og arbejdsskader. Projektet kan ændre den måde, som forskningen inden for dette område, foretages på, og det sænker også barren for hvem, der kan deltage i videnskabelig forskning, for her kan alle være en del af det og bidrage med deres forslag. Fordi projektet er udvalgt som et ‘Citizen Science Award’ projekt, uddeles der præmier til tre af de deltagende forslag.

Website: www.tell-us.online

Sociale medier: Twitter: https://twitter.com/TellUs_online (engelsk)

Instagram: https://www.instagram.com/tellusonline/ (engelsk)

Facebook: https://www.facebook.com/redensiemit/ (tysk)

Billeder: Kan downloades på Dropbox

Kontaktpersoner:

Lucia Malfent

Operational Manager

Ludwig Boltzmann Gesellschaft

Open Innovation in Science Center

Tlf. +43 (0) 1 513 27 50-21

Mobil: +43 (0) 676 392 19 40

lucia.malfent@lbg.ac.at

Benjamin Missbach

Project Manager, “Tell us!”

Ludwig Boltzmann Gesellschaft

Open Innovation in Science Center

Tlf. +43 (0) 1 513 27 50-66

Mobil: +43 (0) 660 613 64 30

benjamin.missbach@lbg.ac.at

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

Om Ludwig Boltzmann Gesellschaft

• Ludwig Boltzmann Gesellschaft (LGB) er en forskningsinstitution med fokus på medicin, biovidenskab, humaniora, samfundsvidenskab og kulturvidenskab og er specifikt rettet mod nye forskningsemner i Østrig.
  • Sammen med forskellige partnere driver centret i øjeblikket 18 institutter, hvor de udvikler og tester nye former for samarbejde mellem videnskab og ikke-videnskabelige aktører som virksomheder, den offentlige sektor og civilsamfundet. I 2016 er LBG Career Center, der støtter 200 pre- og postdocs, blevet oprettet.
  • LBG Open Innovation in Science Center (LBG OIS Center) arbejder med open innovation i forskning.
  • Ludwig Boltzmann Gesellschaft beskæftiger 550 personer.
  • Det samlede budget for året 2016 udgjorde 28,4 millioner EUR, ca. 30 procent af midlerne kommer fra budgettet for Forbundsministeriet for Videnskab, Forskning og Økonomi.
  • Website: Ludwig Boltzmann Gesellschaft www.lbg.ac.at LBG Open Innovation in Science Center www.ois.lbg.ac.at