International hæder til Maltfabrikken

Ebeltofts gentænkte og gennemrenoverede maltfabrik løber dette efterår en international sejrsrunde, som de færreste gamle fabriksbygninger får lov at opleve. Kulturcentret Maltfabrikken er med fremme i feltet ved flere af verdens fornemmeste internationale arkitekturpriser.

Kombinationen af lokale ildsjæles handlekraft, stærke partnerskaber med visionære bidragydere og i særdeleshed en arkitektonisk kraftpræstation fra Tegnestuen Praksis har skabt opmærksomhed langt ud over det lokalområde som Maltfabrikken er forankret i. I oversigten over finalister til internationale arkitekturpriser dukker fabrikkens solide rødkalkede bygninger op blandt enorme boligkomplekser, svævende luftshavnsterminaler og himmelstræbende indkøbscentre.

Med Loop Design Award 2020 modtog Praksis Arkitekter den første internationale pris for Maltfabrikken, omtrent samtidig med at projektet passerede nåleøjet i første udvælgelsesrunde til EU’s officielle Mies van der Rohe Award, som uddeles i 2022. I sensommeren i år blev Maltfabrikken shortlistet til World Architecture Festival, som kårer sine vindere ved en international arkitekturfestival i Lissabon i december. Og nu har den transformerede fabrik netop vundet International Architecure Award (IAA), og vil dermed være repræsenteret ved IAA’s galla og arkitekturudstilling ved Akropolis i Athen fra 6. september.

På Maltfabrikken ser man den store internationale bevågenhed som udtryk for, at projektet og tegnestuen Praksis rammer en stærk tendens i tiden – også udenfor landets grænser:

”Vi ser et voksende fokus på bæredygtighed og på at nytænke og løfte kulturarven klogt ind i fremtiden. Der er en ny stærk interesse for bygninger og bydele som rummer en historie. Ikke blot for at bevare historien, men for at være med til at skrive næste kapitel. Alle de aspekter er stærkt til stede i Maltfabrikken, og det giver håb for fremtiden at den bevidsthed vokser mange steder i verden lige nu.” siger Maltfabrikkens direktør Kristian Krog.

Også hos Praksis er der glæde over den store anerkendelse for Maltfabrikken:

”Vi er selvsagt super stolte over den overvældende modtagelse Maltfabrikken har fået siden åbningen. At brugerne og de besøgende i Ebeltoft har taget godt imod Maltfabrikken er vi virkelig glade for. Oven i hatten har den danske presse givet flotte anmeldelser. At nu også de internationale arkitekturpriser kaster lys på projektet, er jo bare fantastisk” siger arkitekt og medindehaver Mette Tony.

FAKTA OM MALTFABRIKKEN

Produktionsvirksomhed fra 1861 til 1998

Gennemrenoveret og transformeret til kulturcenter 2018–2020

De 165 mio. kroner det har kostet at gennemrenovere og videreudvikle Maltfabrikken kommer, foruden Syddjurs Kommunens 35 mio. kr. store investering, fra mange bidragydere – fra private donationer og salg af folkeaktier, til en række fonde med Realdania og A.P. Møller Fonden i spidsen med hhv. 44 og 29 mio. kroner.

Totalrådgiver: Praksis

Underrådgivere: Kristine Jensen Landskab, VMB restaureringsarkitekter, billedkunstner Morten Skovmand og Henry Jensen rådgivende ingeniører A/S

International anerkendelse

Tildelt The International Architecture Award 2021

Shortlisted til WAF Award 2021 (TBA 10.-12. december 2021)

Nomineret til Mies van Der Rohe Prisen 2020 (TBA 2022)

Vinder af LOOP Awards 2020

Danske priser

Modtager af Syddjurs Arkitekturpris 2020

Vinder af Årets Byggeri 2020

Finalist til Renoverprisen 2021 (TBA 9. september 2021)

Maltfabrikkens hjemmeside https://maltfabrikken.dk

Kontakt: Kristian Krog

kristian@maltfabrikken.dk

• ebeltoft
  • arkitektur
  • kulturarv

Maltfabrikken er et levende kulturcentrum i et transformeret industrianlæg midt i Ebeltoft. Her skaber vi rum for kreative fusioner mellem kunst, kultur og erhverv. Her mødes lokale borgere, internationale kunstnere, selvstændige erhvervsdrivende og nysgerrige turister. Maltfabrikken huser et arbejdsfællesskab og -netværk, et fusioneret bibliotek-museum-arkiv, et konsulentteam, et internationalt artist residency, et spisehus, et mikrobryggeri, et koncert- og eventsted, et ungdomskulturhus, atelierer, værksteder, og mere til.

Maltfabrikkens arkitektur og udførelse er prisbelønnet med byggebranchens 'Årets Byggeri 2020' samt Loop Design Award 2020, og blev i januar 2021 nomineret til EU’s officielle arkitekturpris, Mies van der Rohe Award 2022.