25 elektriske MAN bybusser kører nu i København

• MAN bybusser til Anchersen A/S er nu leveret
  • Travlhed på MANs værksted med klargøring og levering af de mange busser
  • El-busserne er omgående sat i drift

Tilbage i marts måned sidste år, indgik Anchersen A/S, der er transportoperatør for Movia i København, og MAN Truck & Bus Danmark A/S en aftale om levering af i alt 25 MAN Lion's City 12E-busser.

Her 11 måneder senere er alle el-busserne netop blevet leveret.

Busser går omgående i drift

De 25 moderne bybusser kommer ikke til at pryde Anchersens anlæg på Avedøre Holme ret længe. De skal direkte ud i den københavnske trafik, hvor de skal betjene linje 7A. En linje, der bruges af mere end 4,3 millioner passagerer hvert år.

Med København på landkortet er endnu en milepæl nået for MAN, der internationalt for alvor er ved at få den nye MAN Lion's City 12E-bus ud i mange europæiske storbyer, som blandt andet tæller Hamburg, Nürnberg og Malmø. Med MAN Lion's City E rullende i flere europæiske storbyer, så viser MAN med al tydelighed, at man mener det seriøst, når det kommer til at være den foretrukne leverandør af miljøvenlige køretøjer til offentlig persontransport i Europa.

Rigelig plads sikrer komfort og bekvemmelighed

De nye københavnske bybusser tilbyder plads til op til 76 passagerer. Udvidet sædeafstand, ryglænshøjde og ekstra komfortable polstrede sæder sikrer, at passagerer får en behagelig oplevelse. At give tilstrækkelig plads bliver i øjeblikket meget vigtigere i Corona pandemiens tidsalder. Passagerer i MANs busser har mulighed for at holde bedre afstand fra deres medpassagerer. I Lion's City E skyldes dette primært det optimerede siddeområde bagerst, hvilket er muliggjort, da det traditionelle ”motortårn”, som vi kender det fra diesel-busserne, nu ikke længere er nødvendig.

Hårdt arbejdet at klargøre så mange nye busser

På MANs busværksted i Greve har der igennem de sidste par måneder været stor travlhed. Når busserne lander fra fabrikken, går et større logistikarbejde i gang. Alle busser skal gennemgås og tilpasses de danske kundeønsker og der skal foretages en masse lokale monteringer og tilpasninger. Blandt andet skal samtlige busser have monteret Rejsekortudstyr inden de københavnske passagerer kan indtage busserne.

En buslevering, der vækker stor glæde hos MAN Danmark

”Med leveringen af de mange el-busser til Anchersen A/S har vi nået en milepæl: Vi får vi nu vores første 25 el-busser ud at køre i København. Vi har i forvejen leveret lignende el-busser til Odder og Skanderborg kommuner. Nye el-busser på vejene rundt omkring i Danmark er jo den bedste reklame vi kan få for vores præmierede el-busser”, siger Jesper Mathiesen, der er Fleet & PTA Tender Manager Citybus hos MAN i Danmark, der har stået for forhandlinger og tilbudsgivning i forbindelse med ordren.

Officiel levering fejret med arrangement hos Anchersen

At være med til at levere 25 spritnye el-busser til København, er en stor begivenhed i MAN-regi. Derfor skulle det fejres, da MAN den 9. februar havde officiel overdragelse af de mange busser.

Ved et arrangement, afholdt ved Anchersens domicil på Avedøre Holme, lidt uden for København, blev leveringen fejret med manér, med deltagelse af repræsentanter fra Anchersen A/S og MAN. Efter festlige taler, blev den obligatoriske MAN nøgle overdraget til Poul Anchersen, som symbol på at de mange busser nu er leveret og klar til at fragte de københavnske passagerer.

• el-bus
  • man lions city e