MAN leverer otte TGX Trækkere til Audi Sport

Audi Sport har fået leveret seks trækkere af typen MAN TGX 18.480 og to af de store MAN TGX 18,560.

Siden 2009 har Audi Sport benyttet sig af trækkere fra MAN til at transportere sine DTM og LMP Racing køretøjer til motorløb i hele Europa. Men også reservedele, mobile konferencelokaler, medicinske faciliteter og lokaler til ingeniører er fragtet rundt på Europas motorveje. De otte nye MAN TGX trækkere ankom præcis til tiden for højdepunkterne i sæsonen, 24-timers løbet på Le Mans og DTM løb på Norisring.

Topmodellen MAN TGX 18,560 4x2 BLS er skræddersyet til sikker og effektiv kørsel ved lave omdrejningstal. XXL førerkabinen med sin læderindtræk byder på masser af plads og opfylder de højeste krav til komfort. Under førerhuset er den nyeste generation af MAN motorer. D38 motoren blev introduceret for to år siden, beregnet til fjerntransport, med en effekt på 560 HK. Det maksimale drejningsmoment er på imponerende 2700 Nm.

Udstyret med kombinationen af MAN EfficientCruise og EfficientRoll, sikres maksimal omkostningseffektivitet. EfficientCruise er en forudberegnende fartpilot, som bruger 3D kortdata, gemt i computeren om bord og med positionering af køretøjet ved hjælp af satellitsignaler (GPS). Det betyder, at køretøjet ”overvåger” vejen foran, så der fx opbygges momentum før en skråning, med efterfølgende reduktion af hastigheden og brændstoffet, når det går nedad bakke.

De seks MAN TGX 18.480 4x2 BLS tilbyder lige så meget i form af udstyr som deres to større brødre. Disse trækkere er leveret til Audi Sport med XXL førerhus. Motoren fra D26 motoren har en ydelse på 480 HK og giver et maksimalt drejningsmoment på 2500 Nm i de to øverste gear i 12-trins automatgearkassen MAN TipMatic. Begge køretøjstyper er udstyret med MANs seneste generation af sikkerhedssystemer. Disse sikkerhedssystemer overholder allerede i dag, de krav, som først er gældende fra 2018.

Adspurgt om, hvad chaufførerne tænker om de nye MAN TGX Trækkere, varede det ikke længefor Dieter Gass, lederen af DTM hos Audi Sport, at svare: "TGX er det ideelle køretøj til vores formål. Der er masser af plads, og sengene er meget komfortable. Især for længere ture, køretøjerne tilbyder masser af kørsel og levende komfort. De mange hjælpesystemer til at gøre kørslen mere sikker er særligt behagelig. Med MAN sætter vi især pris på effektivitet, pålidelighed og det udbredte servicenetværk nationalt og internationalt. "

• audi
  • lastbil