MAN Lion’s Coach kører for VM i ishockey

MAN på glatis:

VM i ishockey er netop gået i gang i Tyskland og Frankrig, og MAN spiller med. De 16 landshold, der spiller om VM-trofæet, herunder også Danmark, bliver nemlig transporteret rundt mellem kampene i en flåde af nye MAN Lion’s Coaches turistbusser.

Arrangørerne af dette års ishockey-VM har valgt Asterix og Obelix som officielle maskotter for turneringen. Ifølge den berømte duo er intet umuligt, men det passer ikke helt, for der er mindst ét område, hvor disse to ukuelige gallere ikke tjener som rollemodeller for spillerne. Det gælder transport, for mens Asterix og Obelix er vant til at gå fra sted til sted, har ishockeyholdene behov for at kunne rejse mellem kampene på en mere sikker, komfortabel og afslappende måde.

Det sørger en flåde af 20 helt nye MAN Lion’s Coaches for. Specifikt består den samlede busflåde ved ishockey-VM af fire stk. 2-akslede Lion’s Coach på 12 meter samt 16 stk. 3-akslede Lion’s Coach på hhv. 13,3 og 13,8 meter. Busserne er indrettet med plads til 49-57 passagerer afhængigt af sædearrangement, og alle busser er udstyret med air-condition, køkken og toilet.

Sikkerhed og komfort

Afhængig af variant er de udrustet med kraftfulde og økonomiske Euro 6-motorer på hhv. 440 og 460 hk i kombination med 12-trins MAN TipMatic automatgear. Passagerernes sikkerhed og komfort har højeste prioritet, og derfor er busserne naturligvis udrustet med bl.a. nødbremsassistent, Lane Guard System (sporassistent) samt Adaptive Cruise Control (afstandsradar). Desuden indgår MAN Attention Guard (opmærksomhedsassistent) samt EfficientRoll cruise control med GPS-styret navigation i udstyret.

VM i ishockey afvikles med gruppekampe i hhv. Køln og Paris frem til den 16. maj. Derefter afvikles finalerunderne frem til den 21. maj, hvor bronze- og guldkampene spilles i Køln. Og tror man lige som Asterix og Obelix på, at intet er umuligt, kan det danske landshold være ét af de to hold, der mødes i finalen og kører hjem i en Lion’s Coach med VM-trofæet i bagagen …

• man bus
  • neoplan