10. klasses elever satte modigheden på prøve

Formålet med besøget var at åbne de unges øjne for erhvervets særlige krav til sikkerhed, job- og karrieremuligheder og sætte de maritime uddannelser på de unges dagsorden. Eleverne blev delt op i to hold, hvor det ene hold startede med en præsentation af det maritime erhverv, og den vifte af maritime ungdomsuddannelser MARTEC er med til at udbyde.

Sensommeren viste sig fra sin gode side, og undskyldningerne var svære at få øje på, da det andet hold af elever skulle en tur i havnebassinet i de specielle neon-grønne redningsdragter. Langt de fleste tog springet fra de ca. 4 meter, der er fra platformen og ned i det krystalgrønne vand. Flere af eleverne akkompagnerede dette spring med et skrig, der gav genlyd over det meste af havneområdet.

Videregående uddannelser i fokus
Uddannelseskoordinatorerne fra MARTEC oplyste de unge om de mange karriere- og uddannelsesmuligheder, der findes inden for det maritime. Det var bl.a. den nye Skibsassistentuddannelse, Den Grundlæggende Maritime Uddannelse, eleverne blev oplyst om. Uddannelsen blev godkendt i foråret 2017, og med denne grunduddannelse ligger alle veje åbne for et ungt menneske, som søger en maritim karriere. Den nye uddannelse giver eleven mulighed for at tage de indledende emner på kun 20 uger til lands, og hvis det skal være lidt mere eventyrligt kan de tages til vands med Skoleskibet DANMARK, inkl. et ophold på værkstedsskolen på MARTEC. Herefter kan eleven videreuddanne sig inden for en bred vifte af karrieremuligheder, herunder styrmand, navigatør, maskinmester osv.

Den maritime hf-uddannelse, HF Søfart Frederikshavn, lokker unge fra hele landet til. Uddannelsen indeholder bl.a. et togt med Skoleskibet DANMARK og giver de unge et forspring på de maritime og tekniske uddannelser, herunder maskinmesteruddannelsen og skibsføreruddannelsen. Uddannelsen kombinerer teori og praksis, og de unge veksler mellem klasseundervisning og arbejdet i værkstederne på MARTEC. Det er Frederikshavn Gymnasium og HF Kursus, MARTEC og Skagen Skipperskole, som står bag uddannelsen i Frederikshavn.

MARTEC og Skagen Skipperskole blev den 1. juli 2017 sammenlagt med henblik på at styrke udbuddet af de maritime uddannelser i den nordjyske region og kan nu tilbyde alle de maritime uddannelsesretninger. Også den maritime studentereksamen (HF-Søfart), som tilbydes sammen med Frederikshavns Gymnasium, er styrket, og eleverne tilbydes nu indkvartering på MARTECs skolehjem i trygge og kontrollerede rammer.

Mere information på www.martec.dk

Uddannelseskoordinator Lars-Ole Gundestrup; tlf.: 2124 2142; e-mail: log@martec.dk