Pressemeddelelse -

Matas og Sofie Linde indgår samarbejde – som forhåbentlig vil skubbe os tættere på at forstå hinandens forskelligheder

Matas og Sofie Linde har indgået et nyt partnerskab, der skal være med til at sætte fokus på emner som kropspositivitet, kønsidentitet, forældreskabet og ligestilling i et nyt talkshowformat.

“Jeg er meget glad for vores samarbejde. Matas er på mange måder en del af vores fælles identitet – og en del af de idealer, vi både elsker og har det svært med. Jeg synes, at det er fedt, at Matas har lyst til, sammen med mig, at tage fat på nogle emner, som ikke altid er nemme at tale om, men som kan være med til at gøre os klogere sammen,” siger Sofie Linde.

Samarbejdet mellem Sofie Linde og Matas er nu blevet til et nyt samtaleprogram, Tæt Talks, som skal køre på Matas’ egne kanaler og i Club Matas, hvor 1,7 millioner danskere i dag er medlem. Første program bliver sendt den 8. december, og de øvrige kommer løbende i 2022.

”Vi kunne ikke ønske os en bedre og mere ærlig ambassadør til at starte den nødvendige dialog om selvværd, idealer og mangfoldighed og ikke mindst retten til at være sig selv. Sofie Linde er åben, klog og sårbar og er et ikon på tværs af generationer,” siger Lise Ryevad, CCO i Matas.

I første omgang handler partnerskabet om at sætte gang i de nødvendige samtaler om retten til at være sig selv og skabe en fælles forståelse for vores forskelligheder, der selv i 2021 stadig hæmmer mange på tværs af generationer. Men for Sofie Linde er det ikke et projekt, der nødvendigvis handler om hendes egne mærkesager og personlige udfordringer.

”Det tænder mig, at Matas har lyst til at kommunikere netop det, som jeg i virkeligheden mener, Matas er for mig kendetegnet ved, som GNAGS så fint siger det: ’..lige meget hvem du er, lige meget hvor du er, så velkommen her…’ Samfundet udvikler sig, og samtalen udvider sig. Jeg elsker ønsket fra Matas om at komme tæt på og lære. I stedet for at lægge armene over kors og himle med øjnene, så rent faktisk sætte sig og skabe plads til samtalen i håbet om bedre at forstå," siger Sofie Linde.

I dag lanceres den første Tæt Talk, hvor Matas sammen med Sofie Linde, sætter fokus på kroppen sammen med tykaktivist Regina Fjendbo samt psykolog Trine Lind Laursen. Talkshowet kan ses på Matas’ egne kanaler – se den første her.

• tættalks
  • tætterepå
  • velvære
  • sofielinde
  • mental sundhed

Fakta om Matas A/S:

Baggrund
Matas-koncernen har eksisteret siden 1949. Fra at være ejet af et netværk af selvstændige materialister er Matas i dag børsnoteret med ca. 2.200 ansatte. I 2018 blev det århusianske selskab Firtal en del af koncernen. Firtal ejer og driver 9 niche webbutikker. I maj 2019 købte Matas desuden Kosmolet A/S, som står bag Danmarks største makeup-brand Nilens Jord. Matas omsætter varer i kategorierne skønhed, helse og velvære for godt 3,5 mia. om året. 18% af omsætningen i Matas er i dag egne varer, herunder Matas Striberne, Matas Natur, Plaisir og Nilens Jord.

Salgskanaler
Matas-koncernen bestod pr 30. september 2019 af 275 fysiske butikker inkl. en associeret butik på Grønland. Desuden var Matas aktiv online via matas.dk og stylebox.dk samt via en række webshops drevet af Firtal Group ApS, herunder Helsebixen.dk, Jala-helsekost.dk og Made4Men.dk. Koncernen har ikke fysiske aktiviteter uden for Danmark, idet butikken på Færøerne og den associerede butik på Grønland i denne sammenhæng betragtes som danske butikker.

Shops-in-shops
Matas er kendetegnet ved et stort produktsortiment inden for skønhedspleje, personlig pleje, sundhed og problemløsende husholdningsprodukter. Denne brede produktsammensætning skaber et unikt one-stop butikskoncept for kunderne, der mødes af fire shop-in-shops.

Beauty
Hverdags- og luksusskønhedsprodukter samt personlig pleje, herunder kosmetik, dufte, hudpleje- og hårplejeprodukter.

Vital
Vitaminer, mineraler, kosttilskud, specialfødevarer og naturlægemidler.

Material
Husholdningsprodukter og personlig pleje, herunder produkter til rengøring og vedligeholdelse, babypleje, fodpleje og sport.

MediCare
Håndkøbsmedicin og sygeplejeprodukter mv.

Klaus Fridorf

Pressekontakt Kommunikationschef 61 20 19 97

Maiken Lonka

Pressekontakt Ved henvendelse fra magasiner og ugeblade vedr. Matas' egne varer, kontakt venligst: AMAZE Communication 22 54 25 00