Matas tilbyder alle ansatte Corona-test for antistoffer

Matas og Falck har indgået et samarbejde om at tilbyde gratis og frivillig test til samtlige 2500 medarbejdere i Matas.

Det er den såkaldte antistof-test, der kan fastslå om en person har haft Corona-virus og dermed har dannet antistoffer.

”Vores medarbejdere har stået i frontlinjen i åbne butikker de seneste 8 uger og de har klaret det flot. Sygefraværet har faktisk været historisk lavt i perioden. Som mange andre har vores medarbejdere et stort ønske om at blive testet for antistoffer og få opklaret, om de har været smittet med Covid-19 uden at have haft alvorlige symptomer”, siger adm. dir. hos Matas, Gregers Wedell-Wedellsborg.

Testens resultater er fortrolig viden og bliver kun delt med testpersonen. Alle medarbejdere får desuden adgang til en hotline hos Falck, hvor de kan tale med fagpersonale og stille spørgsmål til hvad testresultaterne betyder for dem og hvordan de skal forholde sig.

Matas får adgang til en anonymiseret statistik over hvordan antallet af medarbejdere med antistoffer fordeler sig ud over landet. Disse overordnede resultater vil blive delt med interesserede myndigheder og eksperter.

”Med dette initiativ kan vi i Matas være med til at kaste lys over mørketallet i detailhandlen. Der er i dag ikke nogen viden om, hvor mange, der har været smittet med Covid-19 men enten været helt symptomfri eller kun oplevet lette symptomer. Vi giver med denne test vores medarbejdere mulighed for at få en afklaring og giver desuden et bidrag til, hvordan vi som samfund kan indrette os til den nye virkelighed, nu hvor Danmark har taget fat på genåbningen”, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Fakta om antistof-testen:

Antistof-testen Matas og Falck tilbyder bliver foretaget af Falck i et lokalt sundhedscenter ved hjælp af en prik-blodprøve. Alle der bliver testet bliver grundigt informeret om hvordan resultaterne skal fortolkes, da der er blandt andet fortsat uklarheder om hvor lang tid man er immun hvis man bliver testet positiv.

Den anvendte test er valideret af Rigshospitalets Blodbank og er den samme som Falck bruger i et forskningsprojekt i samarbejde med Rigshospitalet. Bliver man testet positiv for antistof, vurderes det at fejlmarginen er tæt på 0 %. Hvis man bliver testet negativ, er fejlmarginen ca. 20 %.

Man kan altså godt have haft Corona-virus selvom testen er negativ, men er testen positiv ved man med sikkerhed, at man har haft det. Det betyder, at der ikke skabes falsk tryghed for personer, der reelt ikke har været smittet, men at der vil være en gruppe som kan have været smittet uden at testen fanger det.

Fakta om Matas A/S:

Baggrund
Matas-koncernen har eksisteret siden 1949. Fra at være ejet af et netværk af selvstændige materialister er Matas i dag børsnoteret med ca. 2.500 ansatte. I 2018 blev det århusianske selskab Firtal en del af koncernen. Firtal ejer og driver 9 niche webbutikker. I maj 2019 købte Matas desuden Kosmolet A/S, som står bag Danmarks største makeup-brand Nilens Jord. Matas omsætter varer i kategorierne skønhed, helse og velvære for godt 3,5 mia. om året. 18% af omsætningen i Matas er i dag egne varer, herunder Matas Striberne, Matas Natur, Plaisir og Nilens Jord.

Salgskanaler
Matas-koncernen bestod pr 30. december 2019 af 270 fysiske butikker inkl. en associeret butik på Grønland. Desuden var Matas aktiv online via matas.dk og stylebox.dk samt via en række webshops drevet af Firtal Group ApS, herunder Helsebixen.dk, Jala-helsekost.dk og Made4Men.dk. Koncernen har ikke fysiske aktiviteter uden for Danmark, idet butikken på Færøerne og den associerede butik på Grønland i denne sammenhæng betragtes som danske butikker.

Shops-in-shops
Matas er kendetegnet ved et stort produktsortiment inden for skønhedspleje, personlig pleje, sundhed og problemløsende husholdningsprodukter. Denne brede produktsammensætning skaber et unikt one-stop butikskoncept for kunderne, der mødes af fire shop-in-shops.

Beauty
Hverdags- og luksusskønhedsprodukter samt personlig pleje, herunder kosmetik, dufte, hudpleje- og hårplejeprodukter.

Vital
Vitaminer, mineraler, kosttilskud, specialfødevarer og naturlægemidler.

Material
Husholdningsprodukter og personlig pleje, herunder produkter til rengøring og vedligeholdelse, babypleje, fodpleje og sport.

MediCare
Håndkøbsmedicin og sygeplejeprodukter mv.

Klaus Fridorf

Pressekontakt Kommunikationschef 61 20 19 97

Maiken Lonka

Pressekontakt Ved henvendelse fra magasiner og ugeblade vedr. Matas' egne varer, kontakt venligst: AMAZE Communication 22 54 25 00