Rekordernes jul i Matas

Flere kunder - antallet af transaktioner steg 2,2 %

Høj vækst - omsætning steg 7,4 % og like-for-like salget steg 4,7 %

Positiv vækst - i hver af kvartalets tre måneder

Onlinerekord - 84% stigning i omsætningen fra Matas.dk

Black Friday 2019 - største handelsdag i Matas' 71. årige historie

Opjustering af forventningerne til omsætning og like-for-like vækst

Omsætningen i Matas A/S inklusive omsætning fra datterselskaberne Firtal (helsebixen.dk mfl.) og Kosmolet (Nilens Jord) var i regnskabsårets 3. kvartal (perioden fra 1. oktober 2019 til 31. december 2019) på i alt DKK 1.173 mio. mod DKK 1.093 mio. i 3. kvartal 2018/19, svarende til en stigning på 7,4%. Det underliggende salg (like for like) i Matas, det vil sige salget fra de butikker, som blev drevet af koncernen i såvel 3. kvartal 2019/20 som i 3. kvartal 2018/19, steg 4,7% i kvartalet.

Administrerende direktør i Matas A/S Gregers Wedell-Wedellsborg udtaler: "Julekvartalet var stjernegodt. Samspillet mellem nettet og de fysiske butikker lykkedes perfekt, og Matas havde samlet set flere kunder, der handlede for mere - og vi fik dermed en historisk høj omsætning, den højeste organiske vækst i 24 kvartaler og endnu en online vækstrekord".

Matas havde positiv like-for-like vækst i alle kvartalets måneder og Black Friday blev den største salgsdag i Matas' 71-årige historie. Antallet af transaktioner i Matas steg 2,2% i forhold til samme periode sidste år, og transaktionsstørrelsen steg 2,0% til DKK 183 i 3. kvartal 2019/20. Der blev i kvartalet gennemført 6,1 mio. transaktioner i Matas i et marked med fortsat hård konkurrence om kunderne og høj kampagneaktivitet.

Endnu en onlinerekord

Matas' digitale transformation fortsatte på fuld kraft med en rekordhøj vækst på 83,9% i omsætningen på matas.dk. Inklusive omsætning fra datterselskabet Firtal blev 16,2% af salget gennemført online mod 8,5% i samme kvartal året før.

"Vores mål er at være kundernes førstevalg både på nettet og i butikkerne. Onlinesalget er generelt mindre lønsomt end salget fra de fysiske butikker, men nøglen ligger i samspillet - alene i julekvartalet skabte matas.dk mere end 250.000 besøgende til butikkerne", udtaler administrerende direktør Gregers Wedell-Wedellsborg.

Opjustering af vækstforventninger til omsætning og like-for-like

I og med at salget i 3. kvartal 2019/20 var højere end forventet, er koncernens finansielle forventninger til regnskabsåret 2019/20 opjusteret på to punkter (samlet omsætningsvækst og den underliggende omsætningsvækst) i forhold til udmeldingerne i Delårsrapport for 1. halvår 2019/20 (jf. selskabsmeddelelse nr. 10 2019/20).

Matas koncernen venter således nu en samlet omsætningsvækst på omkring 5% (opjusteret fra 3,5-5,5%) og en underliggende omsætningsvækst (like for like) på omkring 1,5% (opjusteret fra 0,5-1,5%). Øvrige finansielle forventninger er uændrede.

Gregers Wedell-Wedellsborg, Administrerende direktør, tlf. 48 16 55 55

Anders T. Skole-Sørensen, Finansdirektør, tlf. 48 16 55 55

Elisabeth Toftmann Klintholm, Head of Investor Relations & Corp. Affairs, tlf. 48 16 55 48 / mobil: 25 55 63 37

• Livsstil, mode, fritid

Matas koncernen blev grundlagt i 1949 som en frivillig kæde. Læs evt. mere herom under historie.

Der er 277 Matas butikker i Danmark. I alt er der ansat omkring 3.000 medarbejdere i Matas’ butikker og på hovedkontoret i Allerød.

Størstedelen af butikkerne (tidl. privatejede) overgik i 2007 til en kapitalkæde, hvori CVC Capital Partners havde en aktiemajoritet. Et antal butikker fortsatte som selvstændige Matasbutikker.

I juni 2013 blev Matas A/S børsnoteret, og i 2018 var samtlige Matas butikker samlet i børsselskabet.

Matas' mission er: "Vi vil hjælpe alle vores kunder med at ha’ det godt, se godt ud og være i godt humør".

Klaus Fridorf

Pressekontakt Kommunikationschef 61 20 19 97